Contentbyrån Spoons nystartade systerbyrå Spoon Inhouse får en chef från tv-branschen.

Det är Daniel Lagerqvist som blir affärsansvarig chef för nystartade Spoon Inhouse. Han värvas från en tjänst som kommunikationsdirektör på tv-bolaget Discovery som driver kanaler som Kanal 5, Kanal 9 och Dplay. Han har även jobbat som journalist och nyhetschef på bland annat Expressen, Aftonbladet och Nerikes Allehanda.

Daniel Lagerqvist börjar på det nya jobbet i maj.

Hur ser du på karriärbytet från kommunikationschef till affärsområdesansvarig?
  – Jag har jobbat som journalist och inom kommunikation och det kommer jag att fortsätta med, så jag ser det inte som ett stort byte av karriär. Det som lockar är att få driva ett företag själv, säger Daniel Lagerqvist.

Hur ska du driva affären?
 – Vi ser att det pågår en snabb omställning där allt fler företag vill ha egna kommunikations och innehållsavdelningar och samtidigt vill man gå mer mot inhouselösningar där man sitter nära flödet och inte som förr då man inte ägde all kommunikation själv. Där ser vi att företag behöver hitta personal till sina inhouseavdelningar och där ska vi hitta personer och konsultlösningar.

Kan du delge några affärsmål?
– Inte idag.

Hur ser ditt team ut?
– Spoon har startat Inhouse under hösten med ett par personer som jobbar med det. När jag kommer in blir jag ansvarig för området helt och hållet.