Socialdemokraterna tar upp striden med Moderaterna om begreppet framtiden
Ända sedan strax efter valet har Socialdemokraterna jobbat med att ta fram en ny plattform för utveckling av organisationen, politiken och kommunikationen. Något i smyg, lanserade partiet i slutet av förra veckan den nya positionen Framtidspartiet, ett begrepp som ska synas i samband med partiloggan, rosen.
Detta sker inför förtroenderådet på fredag och partikongressen i apr
Ända sedan strax efter valet har Socialdemokraterna jobbat med att ta fram en ny plattform för utveckling av organisationen, politiken och kommunikationen. Något i smyg, lanserade partiet i slutet av förra veckan den nya positionen Framtidspartiet, ett begrepp som ska synas i samband med partiloggan, rosen.
Detta sker inför förtroenderådet på fredag och partikongressen i april. Då ska politiken avgöras som löser de stora utmaningarna enligt Socialdemokraterna:
- Den höga arbetslösheten
- De sjunkande skolresultaten
- Hur välfärden ska finansieras i framtiden
Partiet har dessutom formulerat ett varumärkeslöfte: alla kan leva ett bättre liv, känna frihet och framtidstro.
– Vi inser att vi måste förändra oss. Det har inte varit något fel på vår ideologi och våra värderingar. Men vi har inte känts trovärdiga, varit tillräckligt tydliga och framtidsinriktade. Väljarna har lämnat oss för att vi inte har lyckats förmedla vad vi vill, säger Nina Wadensjö, kommunikationschef på Socialdemokraterna.
Under Almedalsveckan pratade partiledare Stefan Löfven om att partiet skulle stå för "hållbar frihet".
– Det gäller fortfarande. Frihet är ett väldigt centralt begrepp för oss.
Socialdemokraterna har lagt tid på att förankra den nya plattformen ute hos gräsrötterna. Partiets 100 000 medlemmar har fått svara på enkäter, distrikten har satt upp workshops, partiet har använt sig av fokusgrupper.
– Det intressanta är att alla har velat ha samma förändring.
Socialdemokraterna har ännu inga byråer.
– Vi tittar på vilken reklambyrå vi ska ha nu. Men vi behöver jobba mer internt först.
Partiet samarbetar dock med reklamskolan Berghs.
– Vi tar in kunskap och kompetens från olika ställen. Vi försöker träffa så många vi kan utanför oss själva. Vi har inget att skämmas över.
Framtidspartiet ska ännu inte kommuniceras ut mer än under partiets öppna möten.
– Det ska märkas i allt vi gör. Vi måste prata om vad vi vill och leta lösningar på framtidens problem. Det har glömts bort under en tid då partiet tittade tillbaka. Vi ser det tydligt i våra undersökningar att det upplevdes som att vi hade gått i stå.
Med begreppet Framtidspartiet slår Socialdemokraterna tillbaka mot Moderaterna som har tagit begreppet Det moderna arbetarpartiet som plattform till valet 2014. Detta för att skapa en skala där Socialdemokraterna ska vara det förgångna medan Moderaterna är framtiden.
– Vi gör ingen kosmetisk förändring. Vi är inget parti där man kan jobba från toppen och sätta upp lite affischer. Vi jobbar på ett helt annat sätt än Moderaterna och har gjort ett stort förankringsarbete med det djup och den bredd ett folkrörelseparti har. Det är då vi är bäst, när vi är många som jobbar ihop sker en stark utveckling.
Nina Wadensjö utvecklar skillnaderna mellan Moderaternas och Socialdemokraternas sätt att jobba.
– De gör inte så mycket förankringsarbete eftersom deras partiorganisation ser helt annorlunda ut. Och de är rätt upptagna av att sitta i regeringsställning. Det har vi varit dåliga på att utnyttja. Men nu är vi väldigt taggade inför valet.
Det finns redan ett parti som heter Framtidspartiet. Hur har ni tänkt där?
– Ja, det finns en minivariant till parti. Men vi heter inte Framtidspartiet. Vi är det.
– Ja, det finns en minivariant till parti. Men vi heter inte Framtidspartiet. Vi är det.
Tipsa dagens opinion
Lämna ett tips till oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.
Lämna ett tips
Använd formuläret nedan för att tipsa oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.