Socialdemokraternas Erika Ullberg, trafiklandstingsråd i opposition i Stockholm, välkomnar att Moderaterna ändrat ståndpunkt, och säger sig vara ”glad över att vårt arbete äntligen börjat ge resultat”.
– Men vi är bekymrade över att Moderaterna i landstinget pratar om att den ska kunna vara på plats 2030. Jag tror vi behöver en tunnelbana så tidigt som möjligt, och alla ansträngningar för att skynda på den tidsplanen är positivt, säger hon.
 
Frågan om en utbyggnad av tunnelbanan i Stockholm har länge drivits av Socialdemokraterna. Bland annat lovade förra partiledaren Håkan Juholt 1,75 miljarder kronor i statligt stöd för att bygga tunnelbanan till Nya Karolinska sjukhuset, vilket motsvarar 50 procent.
 
Att Moderaterna nu tycks ha tagit över åtminstone en del av deras förslag är Erika Ullberg inte upprörd över.
– Vi bjuder gärna på bra förslag eftersom vi ser att den här regionen behöver lite nya idéer och verkligen lösa möjligheten att inte minst arbetspendla på ett effektivt sätt.
 
Hon tillägger däremot att partiet även vill se andra sträckningar, som exempelvis till Täby.
– Det är typiskt av Moderaterna att inte vilja bygga ut tunnelbanan till något annat ställe i regionen, det tycker jag är märkligt och tillväxtfientligt.
 
För att staten dock ska gå in med pengar har Fredrik Reinfeldt också krav på motprestation. Kommunerna måste lova bygga 40 000 nya bostäder, samtidigt som trängselskatten höjs.
 
Hur ser ni på det?
– När det gäller bostäder så har regionen ett stort behov av nya bostäder. Även där har vi tagit fram olika typer av förslag på hur kollektivtrafik- och bostadsbyggandet måste gå hand i hand. Det har tyvärr gått alldeles för långsamt tidigare. Det är otroligt viktigt att de kommunerna förstår att man måste bygga olika typer av lägenheter, säger Erika Ullberg.
 
Och när det gäller en höjning av trängselskatten?
– Trängselskatten har varit ett sätt att styra trafiken, och har fortfarande stor betydelse. Det påverkar på ett positivt sätt och vi är öppna för att diskutera hur man kan justera dessa avgifter.
 
Däremot vill Erika Ullberg gärna se att Stockholmsregionen får ett större inflytande över pengarna.
– Det är ju i dag en statlig skatt som vi i regionen inte har någon större påverkan över. Jag tycker man ska se över både så att man får träffsäkra avgifter, om de behöver justeras, men också att regionen ska få mer att säga till om så pengarna kan gå tillbaka till exempelvis kollektivtrafiken.