– Just nu jobbar vi med planeringen inför byggtiden. En del av arbetet var den så kallade nollmätningen, som ligger på vår webbsida och där vi ställde en del frågor om hur närboende och trafikanter vill ha information om byggtiden. Det jobbar vi med nu, tillsammans med SL, säger Marianne Dunér, Slussens kommunikationsansvarig.
Kommunikationsavdelningen jobbar också med att öppna upp utställningen om framtidens Slussen på Sjömanshemmet igen under våren, tillägger hon
I dag består avdelningen av Marianne Dunér, en pressansvarig samt två konsulter inhyrda från Informedia, som jobbar på deltid med bland annat ett nyhetsbrev, att svara på frågor på webben och utställningen.
Avdelningen kommer dock behöva få utöka nu när byggtiden närmar sig. Marianne Dunér berättar att exploateringskontoret gått ut i en upphandling av kommunikationskonsulter.
– Vi ser att det kommer finnas behov av ganska mycket information under byggtiden, och vad vi kommer att göra under 2012 är att rigga den här organisationen. Men exakt hur stor den blir törs jag inte svara på, säger hon.
De senaste dagarna har medierna rapporterat mycket kring att Stockholm stad anlitat pr-byrån Kreab för Slussenprojektet. Men Marianne Dunér menar att det inte är någon stor grej, och att de följt de ramavtal som finns.
– Stadsledningskontoret hjälpte under våren med att projektleda uppbyggnaden av informationslokalen, som var öppen under maj-juni, som ett komplement till utställningen av detaljplanen. Det här var alltså en extra satsning, och var ett sätt att nå ut bredare till Stockholmarna med bra information, säger hon.
Staden hade nämligen fått kritik år 2009 för att inte ha gått ut med information tilräckligt brett.
– Ledningskontoret valde då att anlita Kreab, en av de byråer som man har avtal med, och som stöttade i utställningsarbetet. Det är inga konstigheter, kan jag tycka, utan det som var viktigt var att komma ut brett. Resultatet blev också att vi hade 20 000 besökare.
Ardalan Samimi
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker förbundsdirektör
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...