Studien bygger på ett tjugotal intervjuer med nyckelpersoner inom kommuner, stadsnät, operatörer, grossistkunder och statliga myndigheter.
Studien kommer fram till att "en sammanslagning och gemensam organisation av den statliga fiberinfrastrukturen kan ge betydande nyttor för samhället och marknaden".
En statlig operatör skulle kunna skapas som äger och förvaltar landets fiberinfrastruktur och se till att ett nationellt svartfibernät blir tillgängligt myndigheter, organisationer, företag såväl som andra operatörer.
Myndigheter skulle kunna tjäna på ett sammanhållet fibernät. Beroendet av privata aktörer skulle minska. Ett sammanhållet fibernät skulle göra det lättare att förverkliga och styra den lagda bredbandspolitiken.
Deloitte räknar inte med någon revolt från de privata operatörerna utan konstaterar att "marknaden överlag är positiv till en ökad samordning av den statliga fiberinfrastrukturen".
Utvalda kategorier
Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.
