Tjänstemannaansvaret innebär att tjänstemän på myndigheter ska personligen stå till svars för sina beslut, något som avskaffades redan på 1970-talet.
Men nu vill alltså Sverigedemokraterna återinföra det. Detta efter ett beslut på Sverigedemokraternas landsdagar där ombuden röstade igenom en motion med det förslaget.
Enligt motionären Cornelia Dahlberg ”innebär den nuvarande lagen i princip att våra tjänstemän åtnjuter immunitet mot svensk lag i sin tjänsteutövning” och menar att alla ska vara ”lika inför lagen”.
Motionen gick igenom med röstsiffrorna 98 mot 56.
I övrigt fick partistyrelsen sin vilja igenom under eftermiddagens votering. Såväl det kriminalpolitiska som det arbetsmiljö- och arbetstidspolitiska inriktningsprogrammen godtogs.
Utvalda kategorier
Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.
