Partiet väckte uppmärksamhet med sommarens kampanj i Stockholms tunnelbana. Två vagnar hade klätts in i partiets grafiska blomprofil och försetts med texten ”Välkommen ombord på segertåget”.
Kampanjen väckte debatt när SD-ledamoten kommenterade den i ett inlägg på Twitter med texten:

”Välkommen till återvandringståget. Du innehar en enkelbiljett. Nästa stopp, Kabul”.
SD har lämnat in kampanjen som tävlingsbidrag i organisationen Sveriges Annonsörers utmärkelse i reklam som ger effekt, 100-wattaren.

– Vi tänkte att 100-wattaren är ett bra format. Det vore kul att hamna i ett sådant sammanhang, säger SDs kommunikationschef Joakim Wallerstein.

Vad kommer ni att få för reaktioner från kommunikationsbranschen?
– Jag tror att det är en bra vitamininjektion för branschen. Vi gör kampanjer med ganska små medel som får stort genomslag. Den här gången var det debatt i två veckor om två blommiga vagnar.

Ska ni gå på galan?
– Vi var på galan förra gången vi var med tävlade vi med kampanjen vid Östermalms torg. Vi ska nog gå nu också. Förra gången satt vi med Birka Cruises. Men de finns inte kvar längre.

Kommer Tobias Andersson?
–  Jag ska fråga honom.