Kampanjen lanseras i samband med Internationella kvinnodagen, men tanken är att den ska rulla en längre tid. Syftet är att uppmärksamma frågan om hedersvåld.
– Hedersproblematiken är ett av de allvarligaste hoten mot jämställdheten, och det tas sällan upp i debatten. Och när det gör det tystas det oftast ner, säger Therese Borg, vice ordförande för SD-kvinnor.
Kampanjen inleds med en debattartikel på Svt Debatt, där Therese Borg går till attack mot Vänsterpartisten Eva Britt Svensson (v), forskaren Masoud Kamali, moderaten Abdirizak Waberi och Expressens ledarskribent Ann-Charlotte Marteus, som hon menar har ”svikit offren för hedersförtryck”.
Samtidigt släpper de sin reklamfilm, som uppmärksammades redan för några veckor sedan när förbundet sökte skådespelare.
– Det är en film som ger starka intryck, det gör den och det har vi valt med flit. Vi känner att det behövs en ögonöppnare, att vi måste våga ta debatten. Dessa kvinnor hjälps inte av att vi är tysta, säger Therese Borg.
Hur vill ni hjälpa kvinnorna?
– Vi har ett årgärdsprogram som är långt framtaget, men vi är inte riktigt färdiga med det. Vi beräknar kunna släppa det om 2-3 veckor. Vi vill inte gå ut med enstaka åtgärder nu, för då riskerar man skapa en skev bild.
Reklamfilmen har fått stark kritik i sociala medier. Kritikerna säger bland annat att ”vanligt” familjerelaterat våld är ett mycket större problem än hedersvåldet, och att SD-kvinnor på så vis bara plockar billiga poäng.
– Vi förringar inte den problematiken, den är viktig att diskutera också, svarar Therese Borg.
Hon anser dock att det redan läggs väldigt mycket fokus på den debatten.
– Det diskuteras hela tiden, något som jag märker som politiker. Vi har haft flera utbildningar som fokuserat på våld i nära relationer, men ingen nämner hedersproblematiken.
I filmen kopplar ni också samman hedersvåld med genusdebatten. Hur tänkte ni där?
– Det är oftast där den här debatten landar. Man pratar om genusfrågor, könsroller och kvotering men så fort någon säger något om hedersproblematiken då blir det knäpptyst.
Hon fortsätter:
– Det är det vi vill lyfta, vi lägger fokus på fel saker. Det är vårt budskap.
I skrivande stund har filmen, som finns på Youtube, fått endast 305 visningar. Det är att jämföra med Sverigedemokraternas förra reklamfilm, som på mindre än ett dygn fick över 100 000 visningar, enligt partiet.
Är ni nöjda med det antalet visningar?
– Det är ändå rätt så bra för så här kort tid. Det är ju mitt under dagen. Jag tror också att det kommer bli en ökning.
Vad har ni för mål?
– Vi har inte satt upp några mål, utan vi vill egentligen få så många som möjligt. Det ska vara en ögonöppnare.
Ardalan Samimi
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker förbundsdirektör
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...