Schibsted tappar annonsaffärer – vinner prenumerationer
Omsättningen för det först kvartalet 2023 ökade med 1 procent till 3,7 miljarder kronor.
Rörelseresultatet minskade med 12 procent till 410 miljoner kronor.
Affärsområdet News Media där tidningar som Aftonbladet och Svenska Dagbladet ingår, minskade omsättningen med 2 procent till 1,9 miljarder kronor.
Tappet beror främst på minskade annonsintäkter i Sverige som totalt föll med 17 procent till drygt 220 miljoner kronor. De digitala annonsintäkterna föll med 18 procent till 175 miljoner kronor.
”Vi ser en nedgång i annonsintäkter, både print och digitalt, och den svenska marknaden är särskilt hårt drabbad. Nedgången i annonsinvesteringar bottnar i makroekonomiska orsaker, men glädjande är att vi trots utmaningarna ökar vår marknadsandel i Norge och försvarar vår andel i Sverige”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncernchef för Schibsted News Media.
Däremot ökade prenumerationsintäkterna med 9 procent totalt för Schibsted till drygt 760 miljoner kronor. De digitala prenumerationsintäkterna ökade med 21 procent till drygt 410 miljoner kronor.
Tipsa dagens opinion
Lämna ett tips till oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.
Lämna ett tips
Använd formuläret nedan för att tipsa oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.