– Det finns ingen större utmaning än att försöka kommunicera något man inte får, och det är det som är så roligt. Utmaningen är att, trots lagstiftning och trots sekretess, få ut budskapet, sade Mark Vadasz under seminariet.
 
Byrån hade bjudit in Mark Vadasz att prata om Säpos verksamhet, och framförallt hur den hemlighetsfulla polismyndigheten kommunicerar när mycket är under sekretess.
– När jag jobbade i företagsvärlden så pumpade man ut nyheter och berättade om allt möjligt för att stärka varumärket. Här har man ju hur mycket som helst som kan stärka ”varumärket”, men som vi inte kan kommunicera, förklarade han.
 
Något som samtidigt kan vara frustrerande, då det enligt honom finns en hel del som han vet skulle skapa större förståelse för Säpo hos allmänheten.
– Men lagstiftningen styr verksamheten. Vi kan inte berätta alla detaljer, då det skulle motverka vårt arbete. Vi knyter nävarna, tar stryk och går vidare. Annars är vi inte en säkerhetstjänst.
 
Ändå är det hans jobb att kommunicera. Det viktiga är då – trots all hemlighetsmakeri – att skapa trygghet och förtroende. Som exempel tar han Säpos senaste informationsturné, när myndigheten först höll en presskonferens för att därefter sitta i nyhetssoffor för att berätta om hur läget ser ut i fallet med självmordsbombaren Taimour Abdulwahab ett år senare.
– Vi skapar förtroende genom att berätta vad som hänt och hur vi jobbat från då fram tills i dag och hur vi ska fortsätta och trygghet genom att vi berättar att vi vet mycket – vi kan inte berätta allt, men vi vet mycket. Men vi berättade ändå väldigt mycket under presskonferensen och i sofforna. Sedan skapar vi också en trygghet genom att vi har radarn på.
 
Men i en tid där öppenhet blir allt viktigare – och där ”alla är journalister, med sina mobiler”, som Mark Vadasz uttryckte det – är det också viktigt att även Säpo öppnar sig.
– Varför ska vi vara öppna? Det gynnar oss, det hjälper oss. Vi skulle inte lösa mycket utan de tips vi får in från allmänheten.
 
Ardalan Samimi