Säpo letar reklambyrå
Sedan tidigare har Säpo jobbat med Norrköpingsbyrån Jerhammar & Co
Sedan tidigare har Säpo jobbat med Norrköpingsbyrån Jerhammar & Co. Snart löper det avtalet ut och myndigheten har därför påbörjat en ny upphandling.
Upphandlingen gäller tjänster inom grafisk formgivning samt produktion av trycksaker, vilket enligt anbudsförfrågan innebär bland annat broschyrer och foldrar.
Men enligt Mark Vadasz, kommunikationschef på Säpo, är det främst myndighetens årsredovisning som uppdraget avser.
– Vad vi gör som är både unikt och som vi är stolta över är vår årsbok, där vi berättar vad vi gjort under året och är så öppna som vi kan vara med respekt för sekretess och annan lagstiftning, säger han.
Varför vill ni vara öppna?
– Vi har ett regeringsuppdrag att berätta för omvärlden vad vi tillför. I det långa loppet gynnar det oss också, vi är beroende av tips från allmänheten. Ökar vi förståelsen för oss så ökar vi också allmänhetens benägenhet att kontakta oss.
Mark Vadasz tillägger:
– Sedan har vi drygt 1 miljard kronor i budget, då är det mer än rätt att skattebetalarna vet vad vi gör, så länge det inte strider mot sekretesslagstiftningen.
Byrån ska även hjälpa Säpo med deras grafiska profil, som Mark Vadasz säger myndigheten "värnar om och på sikt ska se över".
Säpo kommer teckna avtal med tre leverantörer, och beräknar avropa tjänster tre till sex gånger per år. Avtalet gäller i två år med möjlighet till förlängning på max två år.
Hur mycket upphandlingen är värd kan Mark Vadasz inte svara på.
– Det är svårt att säga. Det beror på den ansats vi kommer göra nästa år, på utformningen av årsboken och andra aktiviteter. Svårt att sätta en exakt prislapp nu, säger han.
Tipsa dagens opinion
Lämna ett tips till oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.
Lämna ett tips
Använd formuläret nedan för att tipsa oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.