Hon går till ett jobb som chef för design och kommunikation på it-konsultbolaget Knowit.

Hur gick det till när du fick det nya jobbet?
 – Som det gör mest. Via en bekant som tipsade Knowit Experience om mig och mig om dem. Jag hade nog inte förstått att det här var en tjänst för mig om det inte vore för att han förklarade för mig att det var det. Knowit Experience sökte en erfaren kreativ ledare och efter ett par möten bestämde jag mig för att våga hoppa, berättar Hedvig Hagwall Bruckner, via mejl.

Du väljer att gå från den traditionella byråvärlden till it-sektorn, hur tänker du kring det?
– Knowit har fyra affärsområden och Experience, som jag jobbar på, levererar digitala lösningar och kommunikation där användaren är i centrum. För dem är kreativitet och kommunikation inte en ny grej. På många sätt är det annorlunda än reklam men på andra sätt inte. Jag hoppas att jag kan tillföra lite av lekfullheten från reklambranschen och att jag ska kunna lära mig mer om det användarcentrerade arbetssätt som är naturligt för en digital tjänsteutvecklare som Experience.

Vad ska du uträtta på Knowit?
 – Som Head of design and communication ska jag hjälpa till att utveckla och lyfta kreatörerna, se till att kvalitet och kompetensutveckling är på topp och att folk trivs och växer i sina roller. Jag kommer att ha personalansvar och så kommer jag att jobba i vissa projekt med strategi- och kommunikationsfrågor, och förhoppningsvis skriva ett och annat.

Vad får du för lön?
– Haha, ungefär det jag hade på reklambyrå men med den stora skillnaden att jag nu dessutom har ett vettigt pensionsavtal. Det är rätt omodernt hur sådant hanteras på många byråer fortfarande.