Försvarskoncernen Saab är ute och julkampanjar och får folk att baka Gripen-pepparkakor. ”Det har gått över förväntan”, säger Mattias Rådström, presschef på Saab.

Inför julen tog Saab fram pepparkaksformar och skickade dem till personer som är intresserade och engagerade i försvars- och säkerhetsfrågor. Till utskicket fanns en liten julhälsning från Saab.

”Resten skötte sig självt som ett självspelande piano”, berättar Mattias Rådström via mejl.

Hur tänkte ni?
”Vi ville få människor som betyder mycket för oss att få göra något tillsammans. Det kändes ännu mer viktigt i dessa märkliga tider. Vi vet att det är något många uppskattar och det är en trevlig gest i juletid. Vi har i grunden ett starkt varumärke i Saab och här kan vi fylla det med ännu mer positivt innehåll och skapa engagemang”.

Bilder på nybakade Gripen-pepparkakor flyger nu in i formationer via #MyGripen på Twitter och Instagram.

”Vi är oerhört glada över den positiva responsen, det har gått över förväntan. Det är fantastiskt att följa hashtaggen och se hur kreativa våra följare är och hur många det är som vill posta bilder på sina pepparkakor i form av Saabs Gripen-plan. Sedan vet jag inte om vi säljer fler plan på det men det hjälper till att sätta våra innovativa erbjudanden på kartan.

Går det att kombinera försvarsprodukter med tomtejul?
– Det tycker jag går alldeles utmärkt och jag tycker att resultatet från våra engagerade följare som postar som aldrig förr i sociala kanaler är ett bra bevis på det.

Saab har inte använt sig av några byråer för kampanjen.

– Vi har kommit på idén helt själva. Det är ett grymt team här som bidrar med pigga idéer.