
Att åka tåg mellan huvudstäderna tar i dag närmare sex timmar. Den långa restiden har också bidragit till att allt fler tar flyget.
Nu föreslår Miljöpartiet en ny sträckning mellan Stockholm och Oslo som skulle halvera restiden, från sex till knappt två timmar. Förslaget kommer i samband med regeringens beslut kring den nationella trafikplanen i april.
– Det här är något vi anser måste finnas med i det förslaget som sedan ska beslutas om i juni, säger Miljöpartiets trafikpolitiska talesperson Stina Bergström.
Förutom att minska utsläppen kommer den nya sträckningen enligt Miljöpartiet också underlätta för arbetspendlingen mellan huvudstäderna och på så vis öppna för nya arbetsmarknads- och utbildningsregioner.
– Det bor hemskt mycket människor inom den här regionen. Man ska inte behöva sätta sig i bilen och fastna i bilköer, säger Stina Bergström.
Förslaget innebär två nya sträckningar men också utbyggnader. Snarare än att gå vägen via Katrineholm vill Miljöpartiet bygga ut spåren mellan Stockholm och Västerås. En ny sträckning föreslås mellan Örebro och Kristinehamn (Nobelbanan) och mellan Lillestrøm och Arvika, samt ett dubbelspår mellan Arvika och Karlstad. Ett alternativ är att dra via Årjäng istället för Arvika.
Banorna ska också vara byggda för höghastighetståg som åker upp till 320 kilometer i timmen.
Miljöpartiet vill att Trafikverket i den kommande transportplanen påbörjar en åtgärdsvalstudie för att komma igång med planeringsarbetet, något som beräknas ta tio år. Själva byggandet beräknas ta 3-5 år per etapp, eller totalt 10 år. Hela förbindelsen skulle därmed stå klar 2035.
Hur mycket sträckan kostar kan Miljöpartiet inte svara på, utan det är något som studien ska besvara.
Det finns också ett förslag på snabbtåg mellan Oslo och Göteborg och ner till Köpenhamn. Hur ser ni på den?
– Det är något vi har drivit i jättemånga år, att vi ska bygga nya stambanor. Där har vi nu fått regeringen med oss på tåget. De har köpt idén, trots att de 2010 sa att det var det dummaste som de hört. Men nu vill vi ta nästa steg och få till det sista benet i den nordiska triangeln, säger Stina Bergström.
– Det är något vi har drivit i jättemånga år, att vi ska bygga nya stambanor. Där har vi nu fått regeringen med oss på tåget. De har köpt idén, trots att de 2010 sa att det var det dummaste som de hört. Men nu vill vi ta nästa steg och få till det sista benet i den nordiska triangeln, säger Stina Bergström.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...