Socialdemokraternas valplan inför EU-valet i maj presenterades i dag. Där beskriver partiet hur valrörelsen ska bedrivas och vilka frågor som är i fokus.
Socialdemokraterna lyfter fram tre frågor som blir viktigast för dem i valet:
• Fler jobb,
• ordning och reda på arbetsmarknaden, samt
• en ansvarsfull klimat- och miljöpåverkan.
• ordning och reda på arbetsmarknaden, samt
• en ansvarsfull klimat- och miljöpåverkan.
Målet är att få 25 procent av rösterna i valet, något högre än vid förra valet 2009 då partiet fick 24,4 procent.
Enligt Socialdemokraternas analys beror det låga stödet på att en stor andel av deras väljare, ungefär hälften, inte röstar i EU-valet. För att höja valdeltagandet är slutsatsen att partiet måste bli bättre på att visa på EU-valets relevans och hur Sverige påverkas av Europa.
Partiet har identifierat vilka människor det är som ska nås:
• Fler kvinnor än män.
• Något äldre än genomsnittsväljaren.
• Fler medelinkomsttagare.
• Mer LO än TCO och Saco.
• Utbildningsnivå lägre än snittet.
• Något äldre än genomsnittsväljaren.
• Fler medelinkomsttagare.
• Mer LO än TCO och Saco.
• Utbildningsnivå lägre än snittet.
Reklambudgeten anges ligga på 20 miljoner kronor, vilket inkluderar tv, stortavlor, foldrar, organisationsaffischer och valsedlar. Partiet inleder dock valrörelsen med den digitalkampanjen ”Omstart Europa” som sjösätts 14 februari för att engagera och öka valdeltagandet.
Men viktigast blir de 500 000 väljarsamtal som partiet ska föra. Av dessa sker 400 000 genom dörrknackning och 100 000 på annat sätt, som telefonsamtal.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...