Väljarna har inte haft fel. Valförlusten 2006 och 2010 orsakades inte av ett eller annat politiskt förslag, utan problemet ligger djupare än så. Det säger Gardar Björnsson, Socialdemokraterna i Stockholms strategi- och utvecklingschef.
– Utifrån det har vi insett att vi måste arbeta hårdare, skaffa oss kunskap och framförallt vara tydligare och bättre på att möta Stockholmarna i deras vardag, fortsätter han.
 
Partiet behöver ompröva och utveckla sin politik och tydligare visa hur det vill lösa samhällsproblemen samt förtydliga hur kommunikationen ska ske.
– Människor har inte fokus på politiska styrelser, nämnder eller enskilda byråkratiska organisationer. Vad de vill veta är hur utvecklingen för hela Stockholmsregionen ser ut, säger Gardar Björnsson.
 
Därför ska partiet inför valet 2014 skapa en för Stockholmsregionen gemensam organisation som får ansvar för kommunikationen. I samband med det söker de också en kommunikationschef som får leda det arbetet.
– Fokus för oss är att bättre förstå Stockholmarna och deras drömmar. Kommunikationsorganisationen är en viktig del i det arbetet. Det handlar om att våra politiker ska finnas närmare i människors vardag, säger han vidare.
 
Han fortsätter:
– Det är ett sätt för oss att göra vår läxa. Vi har inte varit tydliga, vi har inte förstått väljarna tillräckligt väl.
 
Kommunikationschefen kommer också att ingå i ledningsgruppen för Socialdemokraterna i Stockholmsregionen.
 
På sin Facebook-sida skriver Mikael Damberg, ordförande för Socialdemokraterna i Stockholms län, att ”Valet 2014 avgörs i Stockholm” och att de nu ska lägga ”all energi på att vinna stockholmarnas förtroende”.
 
Hur har ni kommit fram till den analysen?
– Vi ser ju att var femte väljare i Sverige finns i Stockholmsregionen, och att där finns en stor potential för socialdemokratisk politik. Men samtidigt måste vi göra vår läxa, vi måste vinna förtroende och bättre förstå väljarna, samt visa på att vi tar ansvar, avslutar Gardar Björnsson.