Socialdemokraterna och Miljöpartiet har gjort upp om att skjuta på bygget av Förbifart Stockholm till 1 maj 2015 för att ge politikerna i stadshuset och landstinget tid att förhandla om finansieringen av motorvägsbygget och hur intäkterna från trängselavgifterna ska fördelas.
Men nu hotar Moderaterna i Stockholms läns landsting att stoppa förhandlingarna – och fortsätta bygget av motorvägen enligt nuvarande plan, som innebär att projektet till 80 procent bekostas av trängselskatten.
Finanslandstingsrådet Torbjörn Rosdahl (m) säger till Dagens Industri att det inte blir några nya förhandlingar om inte regeringen också går med på att skjuta till mer pengar till infrastrukturen i Stockholm.
Jan Valeskog (s), biträdande finansborgarråd och ordförande i Exploateringsnämnden i Stockholms stad, är inte främmande för tanken att staten går in med mer pengar.
”Det ligger absolut i landstingets intresse att kunna investera mer i kollektivtrafiken, inte minst eftersom det borgerliga landstinget har underinvesterat i kollektivtrafik under lång tid, och under flera års tid vägrat bygga tunnelbana”, skriver han i en kommentar till Dagens Opinion.
Han poängterar att förbifarten, oavsett hur det går i förhandlingarna, kommer att byggas och att det sätter högre krav på regeringen.
”Det som har skett är att regeringen har öppnat för en förhandling som kan ge landstinget möjlighet att få loss betydande resurser till mer kollektivtrafik. Detta kräver att staten i förhandlingarna tar ett ökat ansvar för finansieringen av Förbifarten. Det tycker jag är rimligt”, fortsätter han.
Jan Valeskog avslutar: ”När landstinget inser vilka möjligheter de här förhandlingarna innebär är jag säker på att de kommer delta med stort engagemang”.
Utvalda kategorier


Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.