Byråkoncernen Rud Pedersen kliver in i Litauen genom ett förvärv.

Rud Pedersen köper en del av det litauiska partnerägda kommunikationsbyrån Fabula med 37 medarbetare.

–  Vi går in som delägare i en första omgång och blir en av de största delägarna. Vi har inte uteslutit att gå vidare, säger Andreas Krohn, som är ansvarig för Rud Pedersen i Baltikum.

Sedan 2,5 år har Rud Pedersen ett kontor i Estland med fem medarbetare.

– Det har sedan 2017 varit vår plan att etablera oss i Baltikum och i alla länder. Och det är det fortfarande. Men corona har satt stopp för expansionen. Vi hade annars gjort det snabbare.  Man måste träffa människor vi den här typen av affärer.

Fabula kommer att behålla namnet, men lägga till:  ”Fabula – Rud Pedersen Group””.

– Fabula är en av de ledande byråerna i Baltikum och har funnits i 20 år. Vi har haft diskussioner med dem ett tag och ser dem som ganska lika oss.

Tidigare har de varit Hill + Knowltons byrå i Litauen.

– Då fick de i teorin 4 000 medarbetare, men inte så många i praktiken. Hos Rud Pedersen får 250 kollegor att jobba ihop med.

Nästa steg i den baltiska expansionen är att bygga ut kontoret i Estland till tio medarbetare och gå in i Lettland.

– Före midsommar kommer vi att ha ett kontor i Riga.

Hur ser konkurrensen ut?
 – Vi upplever att det inte finns någon konkurrens i Baltikum. Ingen har etablerat sig i alla länder. Sedan finns det lokala konkurrenter i varje land, men på den internationella marknaden ser vi ingen konkurrens.

Den finska byrån Miltton har ambitioner att bli en nordisk-baltisk koncern.

– Vi märker ju av dem i Norden, men som jag förstår det har de inte tagit hela Baltikum. Det finns en stark länk mellan Finland och Estland och det är inte så svårt för en finsk byrå att starta där, säger Andreas Krohn.