– Riksdagen är ett av de bästa sätten att komma ut med och genomföra sina idéer på, att göra Sverige till det bättre, säger han.
Adam Cwejman har tidigare varit ordförande för Liberala ungdomsförbundet, ett uppdrag han lämnade ifjol efter tre år. I dag jobbar han på tankesmedjan Timbro.
Nu ska han ge sig in i partipolitiken igen och siktar på att ta plats i riksdagen nästa år. På sin blogg meddelade Adam Cwejman igårkväll sin kandidatur i Folkpartiets provval i Göteborg den 6 november.
Som riksdagsman berättar Adam Cwejman att han ska fokusera på främst två frågor som han anser hamnat i skymundan: Missbrukarvården och bostadspolitiken.
– Det är klart att man kan välja frågor som exempelvis arbetsmarknad men just dessa två områden tycker jag att det saknas en diskussion kring och konkreta förslag på, från varken de rödgröna eller Alliansen. Det är också frågor som jag brinner för, säger han.
Bostadspolitiken verkar väl ändå kunna bli en stridsfråga nästa år?
– Vi får se. Jag är inte så övertygad om att Alliansen vill så mycket. Men det är möjligt att det blir stridsfrågor. Jag tycker också att man som riksdagskandidat även ska driva opinion. Möjligheterna att driva igenom policy är ju alltid begränsade, så det handlar om att jobba upp kunskap om vissa frågor, säger Adam Cwejman.
– Vi får se. Jag är inte så övertygad om att Alliansen vill så mycket. Men det är möjligt att det blir stridsfrågor. Jag tycker också att man som riksdagskandidat även ska driva opinion. Möjligheterna att driva igenom policy är ju alltid begränsade, så det handlar om att jobba upp kunskap om vissa frågor, säger Adam Cwejman.
Du säger också att partierna är i kris. Kan du utveckla?
– Partiernas makt i Sverige är konstant, men medlemsantalen och deras hälsa dalar. Jag är övertygad om att partierna måste förändras på något sätt, bland annat hur de kommunicerar, var de kommunicerar och vilka som är partiernas ansikten utåt. Jag värdesätter exempelvis att man utanför politikerrollen faktiskt är ute och pratar med folk på olika sätt på nätet, att man verkligen ger sig in i diskussion.
– Partiernas makt i Sverige är konstant, men medlemsantalen och deras hälsa dalar. Jag är övertygad om att partierna måste förändras på något sätt, bland annat hur de kommunicerar, var de kommunicerar och vilka som är partiernas ansikten utåt. Jag värdesätter exempelvis att man utanför politikerrollen faktiskt är ute och pratar med folk på olika sätt på nätet, att man verkligen ger sig in i diskussion.
Är det inte så i dag, menar du?
– Det pratas mycket om sociala medier, men om man tittar på politikernas faktiska Twitter-aktivitet så är det ganska dåligt, man verkar inte riktigt förstå vad det handlar om. Politiker är ganska långt ifrån samhällsdebatten på många sätt, både den mer elitdominerade som sker på kultursidor, men också den samhällsdebatt som äger rum på exempelvis Flashback och vid lunchbordet.
– Det pratas mycket om sociala medier, men om man tittar på politikernas faktiska Twitter-aktivitet så är det ganska dåligt, man verkar inte riktigt förstå vad det handlar om. Politiker är ganska långt ifrån samhällsdebatten på många sätt, både den mer elitdominerade som sker på kultursidor, men också den samhällsdebatt som äger rum på exempelvis Flashback och vid lunchbordet.
Förutom riksdagen vill Adam Cwejman också förändra i Göteborg.
– Göteborg är ju liberalismens stad i Sverige, men det har inte varit så på länge utan har i dag ett rödgrönt styre. Det är dags att förändra det, genom att visa på bättre alternativ.
Utvalda kategorier
Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.
