Reklamidén kallar Returpack för ”Sveriges minsta klimatrörelse”. Tanken är att lyfta fram klimatnyttan i att återvinna pet och burk, något som ska ge Sverige en koldioxidbesparing på 180 000 ton per år.

”Vi pantar mer och mer i Sverige för varje år och egentligen är Pantamera kanske en av landets största klimatrörelser som innebär en enorm klimatnytta. I den nya kampanjen leker vi lite med den kroppsliga rörelsen, det är ju en väldigt liten rörelse som behövs för att lägga in burken eller flaskan i pantautomaten”, berättar Katarina Lundell, kommunikations- och marknadschef på Pantamera.

Under veckan kranar Pantamera på med den nya reklamen som ska distribueras ut i kanaler som tv, bio, utomhus, i tunnelbana och butiker samt i sociala kanaler. Kampanjen har tagits fram av reklambyrån Granath, filmerna är producerade av FLX och för regi står Crazy Pictures. Scream sköter medieköpen.

Huvudmålgruppen är 20-44 år.

”Målsättningen är att nå drygt 4 miljoner individer i målgruppen 15-64 minst en gång under kampanjperioden”, berättar Katarina Lundell.


arbetsgrupp
Katarina Lundell, Returpack/Pantamera

Granath
Fredrik Espmark, cd
Maria Lamke, ad
Jens Thelfer, copy
Göran Berggard, projektledare
Charlotte Swärd, produktionsledare