I takt med ungas förändrade medievanor tvingas också a-kassorna ändra sin kommunikation.
Hotell- och restauranganställdas a-kassa, HRAK, har under året satsat på att stärka sin kommunikation, mycket genom rörlig film på Youtube. Nu lanserar a-kassan också en reklamfilm som med start imorgon börjar rulla i biografer i Stockholm.
Syftet är att nå ut till den yngre målgruppen, som enligt HRAK allt för ofta saknar kunskap om a-kassan och dess funktion.
– Verkligheten förändrar sig och vi har inte hittat något annat sätt att nå ut till de personer som vi tror behöver veta att vi finns, säger Karin Pettersson, verksamhetschef på HRAK.
Hon tycker att a-kassor generellt varit dåliga på att kommunicera med unga människor.
– Vi har tidigare jobbat med de traditionella verktygen, men jag tror inte det längre är sättet som i alla fall unga människor söker information, de läser inte utskick eller går självmant in på våra hemsidor. Vi behöver söka upp dem, säger Karin Pettersson.
– Det här är ett nytt grepp, men vi kommer att fortsätta jobba traditionellt också genom till exempel arbetsplatsbesök och att gå på mässor.
Reklamfilmen testkörs i Stockholm först, där att därefter utvärderas.
– Även om vi pekar på vår a-kassa och vår bransch så hoppas jag att det kan spilla över till andra kassor, så om man sitter i biosalongen och jobbar inom exempelvis handeln ska börja fundera på sin a-kassa.
HRAK jobbar tillsammans med filmbyrån Populate.
Arbetsgrupp:
Projektledare: Ehsan Nasari
Producent: Anders Land
Regi: Jimmy Olsson
Post-producent: Peter Pamlenyi
Fotograf: Christian Haag
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...