Visit Swedens nya internationella kampanj The Swedish Prescription är tänkt att vara ett kreativt sätt att berätta om Sverige som ett hållbart resmål med aktiviteter för psykisk och fysisk hälsa. Visit Sweden och Prime har som utgångspunkt studier som ska visa naturupplevelsers betydelse för människors hälsa och välbefinnande.
Kampanjen består av en film som visar bland annat isbad, bastubad och fest i kåta. I filmen berättar en läkarfigur att Sverige kan skrivas ut som recept av din doktor.
Till kampanjen hör en lista på ”vetenskapligt bevisade hälsofrämjande aktiviteter över hela Sverige”, som stöds av Yvonne Forsell, Professor Emeritus vid Karolinska Institutet – ett av världens främsta medicinska universitet. På listan ingår aktiviteter som skogsbad och fika. Fyra läkare från USA, Tyskland, Storbritannien och Nederländerna stöttar kampanjen.
Till kampanjen hör även en blankett som intresserade kan skriva ut och ta med till sin läkare, som då ska ”skriva ut Sverige som recept”.
”Att besöka Sverige är rena hälsokuren, och därför är det mycket glädjande att läkare runt om i världen kan skriva ut Sverige på recept för bättre hälsa”, kommenterar Susanne Andersson, vd för Visit Sweden.
Kampanjen rullar ut den 23 september i Tyskland, Storbritannien, Nederländerna, Frankrike, USA, Kina och Norden. Huvudmålgrupp är”den nyfikna, globala resenären med Sverigeintresse”.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Vill du vara en nyckelperson i att stärka kommunikationen för Sveriges läkarförbund och skapa värde för våra medlemmar? Har du erfarenhet av webbutveckling och medlemsvård...