• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

29 Sep 2025

Pressbyrån vill flytta Kanelbullens dag – startar ”fackförbund”

Pressbyrån startar med hjälp av sin reklambyrå Åkestam ett fiktivt fackförbund. Syftet är att flytta Kanelbullens dag från till en vardag. Och få till en snackis.

Enligt Wiki uppfanns Kanelbullens 1999, då Hembakningsrådet firade 40-årsjubileum. Rådet lär i dag drivas av danska Dansukker. Dagen infaller den 4 oktober. Men i år gör Pressbyrån revolt, men med det fiktiva facket Förak, Fackförbundet för arbetsplatsförlagd kanelbulledag, i huvudrollen. Pressbyrån vill i stället lägga Kanelbullens dag fredagen 3 oktober i stället för lördagen.

Pressbyrån pressmeddelar:

”Att kanelbullens dag infaller i år på en lördag skulle, enligt Förak själva, innebära att uppemot 3,6 miljoner anställda skulle gå miste om en bjudbulle på jobbet”.

– Vi vill att alla som arbetar ska få en kanelbulle på jobbet, säger Pressbyråns kommunikationschef Lennart Schultz.

Vill ni hålla försäljnigne igång?
– Vi gör vad vi kan för att alla ska få en kanelbulle på jobbet. Det är en tradition för oss.

Har ni stämt av med organisationen som står bakom Kanelbullens dag?
– Vi får se hur de reagerar, om det finns en (organisation), säger Lennar Schultz och lägger till:

– Det är såna här saker som gör att kanelbullen har blivit känd. Hela veckan innan dagen kommer det att hända spännande saker.

Finns det risker med att leka fackförbund?
–Jag tror och hoppas att de som jobbar med fackliga frågor ser att det är gjort med humor. Tidigare år har vi skojat med Frankrike och Italien. Vi försöker hitta nya roliga saker för att göra vår kanelbulle intressant.

Pressbyrån river igång en kampanj där utomhusreklam signalerar flytten av dagen. En film har producerats. Pressbyrån har startat ett konto på Instagram för det fiktiva fackförbundet och det ska även ske saker på Tiktok, något som Lennart Schultz inte vill berätta så mycket om.

Vad hoppas ni få ut av kampanjen?
– Att folk ska få sin kanelbulle på fredag är ett delmål. Och att göra kanelbullen pratbar. Det är alltid roligt.

Vad händer nästa år när Kanelbullens dag infaller en söndag?
– Då tror jag att Förek kommer att fortsätta att driva fajten.

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

kampanj

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-09-23, 05:59

Prime receptbelägger Sverige

Med hjälp av sin byrå Prime kör Visit Sweden igång en kampanj där Sverige marknadsförs ”på recept”. Flera läkare stöttar kampanjen.

kampanj
2025-08-05, 08:22

Vattenfall vill skapa snackis med sjösnacks

Vattenfall sjösätter med hjälp av den brittiska skådespelaren Samuel L. Jackson och byrån Nord DDB snacks för att få till en snackis om havsbaserad vindkraft och livsmedelsproduktion.

energikampanjklimat
2025-06-26, 12:55

Kampanjar med hundkött i Almedalen

Aktivister bjuder på smakprov av ”hundkött” från Gotlands ekologiska hundfarm.

almedalen 2025kampanj
2025-06-26, 10:51

Tiktok kör svensk sommarkampanj

Tiktok kampanjar om hudcancer och solsäkra vanor.

kampanj
2025-06-25, 10:22

Almedalen får välbefinnandekarta

En karta ska guida till platser som främjar välbefinnande mitt i Almedalsbruset.

almedalen 2025kampanj
2025-06-25, 10:05

ChildX groomar politiker i Almedalen

Barnrättsorganisationen ChildX kör grooming-kampanj i Almedalen.

almedalen 2025kampanj
2025-06-13, 07:33

Visita och Företagarna matkrigar i Almedalen

Besöksnäringens branschorganisation Visita och organisationen Företagarna går till attack mot en gemensam fiende under Almedalsveckan.

almedalen 2025kampanjopinionsbildning
2025-06-02, 12:22

Folksam tar fram ny kommunikation – vill bli enklare

Försäkringsbolaget Folksams inhousebyrå har tagit fram ett nytt kommunikationskoncept.

Casekampanj
2025-05-28, 15:06

M reklamkuppar S-kongressen i Göteborg

Moderaterna i Göteborg kör en annonskampanj kring Socialdemokraternas pågående kongress.

kampanjpolitik
2025-05-28, 08:58

OLW byter payoff med tre filmer

Med hjälp av kommunikationsbyrån Kids Collective, byter Orklas chipmärke payoff som sjösätts via tre reklamfilmer.

Casekampanj
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-06-19, 09:39

”Krisvarning när kvinnorna tar över politiken”

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”
Se alla

DO JOBB

Sveriges Lälkarförbund • 2025-10-16

Kommunikationsstrateg till Sveriges Läkarförbund

Vill du vara en nyckelperson i att stärka kommunikationen för Sveriges läkarförbund och skapa värde för våra medlemmar? Har du erfarenhet av webbutveckling och medlemsvård...

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Reform Society värvar S-tungviktare och Stegra-chef
  • Chefen lämnar Sveriges Kommunikatörer
  • Veckans Brief: Sveriges största undersökningsbolag –…
  • M vill ersätta ”jobbskatteavdrag” med ”jobbavdrag”
  • Sju nya till Consids kombyrå

Minst läst

  • Han gör JKL och MSL starkare på varumärke
  • Stefan Löfven (s) och Annie Lööf (c) håller pre…
  • Vänsterpartiet gör pressmeddelande av sorg för …
  • ”Dagens snackis kommer från Söder och inte Alme…
  • S föreslår en ”växa- växlareform”

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor
  • Privacy Policy

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram