Scania jobbar redan i dag med frågorna genom sin tobaksgrupp, som erbjuder de anställda stöd och rådgivning kring tobaksavvänjning. Nu får de hjälp av EU-kommissionen som driver kampanjen ”Ex-rökare är ostoppbara” sedan tre år tillbaka med syftet att minska rökningen i Europa.
 
Startskottet för samarbetet mellan Scania och kampanjen blir den årliga Scaniamilen, som anordnas imorgon i Södertälje för 20e året.
 
Kampanjen, som går i samtliga 27 EU-länder, har bland annat tagit fram det interaktiva verktyget iCoach, en app som ska hjälpa rökare att sluta och som Scania kommer att inkorporera i sitt arbete.
 
Bakom kampanjen står den engelska byrån Tonic Life, som anlitats av kommissionen. I Sverige är det Rita Platzer PR som driver kampanjen.
 
– Tanken är att vara väldigt positiv i hur man pratar om att sluta röka, att man lyfter fram det som blir bättre, att man hyllar folk som slutar röka. Det är inte pekpinnar och läskiga bilder, utan att man pratar med vuxna människor som vet att det inte är bra att röka, säger Isabelle Kåge, pr-konsult på Rita Platzer PR, som driver kampanjen i Sverige.
 
Hur fick ni med Scania?
– Vi kontaktade dem helt enkelt. Scania är ju ett starkt företag som representerar Sverige runt om i hela världen. Vi förstod att de också hade jobbade med frågan bland sina anställda och att just det här verktyget skulle bli ett bra komplement, något de också tycker. De delar synsättet att det inte ska vara skräckhistorier och pekpinnar, säger hon.
 
Förutom Scaniamilen kommer lastbilsjätten att inför Internationella tobaksfriadagen den 31 maj också anordna flera aktiviteter. Bland annat kommer en av kampanjens ambassadörer, Martina Knehler, att föreläsa för Scanias medarbetare.
 
Rita Platzer har också jobbat med 1,6 Miljonerklubben i deras Women in red-kampanj i år.