Det är investmentbolaget Parmica som går in i PPP som delägare.

I PPP ingår byråer som Spoon, Oh My, Kit, Post och Trickle. PPP har runt 400 medarbetare. PPP räknar med att omsätta över en halv miljard kronor år 2022.

–  När vi köpte loss bolaget från Bonnier gick vi in med egna och lånade pengar. Men den kassan har inte möjliggjort några offensiva investeringar. Vi gör nu affären för att kunna göra andra saker och för att vi får med oss någon som har mycket erfarenhet från entreprenörsdrivna bolag, säger PPPs koncernchef Anders Ribba.

Affären innebär att PPPs 18 partners blir delägare i Halmstadsbaserade Pamica och att huvudägarna inte längre har full makt över bolaget.

–  Tekniskt sett har vi inte majoritet. Men vi styr bolaget fortsatt framåt. Det är bara det att vi äger på ett annat sätt. Det viktiga har varit att vi kan jobba på som förut.

Blir det pengar i fickan?
– Nja, tanken är att ta in pengar i bolaget. Till viss del kanske det finns möjligheter att få tillbaka pengarna man har satt in i bolaget. Men vi gör inte detta på kort utan lång sikt, säger Anders Ribba och lägger till:

–  Pamica har en evighetslång investeringshorisont. Det finns ingen exit. Det har tilltalat oss. Vi har samma syn på hur man driver företag som ska frodas långsiktigt. Det känns bra jämfört med de andra alternativen vi har tittat på.

Vad händer nu?
– Egentligen inte jättemycket. Nu Vi har en massa planer och tankar som vi inte har kunnat realisera tidigare. De ska vi ta tag i. Vi fortsätter vägen vi har slagit in på, men det kommer att gå lite fortare med mer kapital i ryggen.

Siktar ni på förvärv?
– Ja, bland annat. Nu kan vi kika på vilken typ av förvärv som helst.

Anders Ribba vill inte uppge hur mycket pengar som kommer in i bolaget.