UPPDATERAD. Byrånätverket People People People (PPP), med byråer som Spoon och Oh my, startar pr-byrå.

Byrån ska heta  Fuze PR. Den ska drivas av Daniel Lagerqvist som blir vd och delägare.

Han har en bakgrund som kommunikationsdirektör på tv-kanalen Discovery och som nyhetschef på Expressen. Han gick över till PPP i maj 2020.

– På PPP ha vi ju sedan tidigare jobbat med köpta och ägda kanaler, nu får en tilläggstjänst som jobbar med press, säger Daniel Lagerqvist, som är den enda medarbetaren på byrån än så länge.

PPP lutar sig tungt mot sina erbjudanden inom content marketing. Där kan Fuze komma till nytta för uppdragsgivare som vill få ut sitt content bredare.

– När vi gör content för kunder så hamnar det ofta i köpta och ägda kanaler. Det är så hög kvalitet på innehållet att det är slöseri att inte få ut det i förtjänta kanaler.

Fuze kommer att bygga sin identitet som en del i ett nätverk som kan leverera olika tjänster.

– Vi profilerar byrån genom våra otroligt många kompetenser. Vi sätter ihop team med specialister från alla bolag inom PPP och nu kan vi lägga till även pr. Vi jobbar på riktigt med full service. Fördelen med min byrå är att vi kan leverera helheten.

I övrigt blir Fuze en standardbyrå.

– Det handlar om klassisk pr, pressbearbetning, medieträning och kriskommunikation.

Varför heter byrån ’Fuze’?
Det kommer från det engelska ordet för säkring, som man har för att trygga mot risker. Det är en lek med det ordet. Vi ska se till att våra kunder inte hamnar i kris.

Hur är det att starta en byrå under corona-pandemin?
 – Under hösten är det i stort sett business as usual. Det är inget som har gjort att vi tvekar. Tvärtom är vi sugna på att satsa i den här perioden också.

Affärsmål?
 – Att ha jävligt kul under tiden jag tjänar pengar. Vi ska ha kul och växa hälsosamt snabbt.

Vad händer nu?
Det är att kika på att plocka in duktiga konsulter så att vi kan växa. Det finns ett par kunder ombord, men vi ska förstås ta in fler kunder.