Systembolaget sjösätter ny kommunikation utvecklad i samarbete med byrån Nord DDB.

Detta innebär Systembolaget har fått en verktygslåda för hur bolaget ska synas, höras och upplevas framåt. Den nya kommunikationen tar positionen ”Annorlunda av en anledning”.

Tanken är att ”visa livet som det är” och på så sätt uppmana till ”reflektion och påminna om vilken nytta det svenska sättet att sälja alkohol gör för samhället”, enligt Systembolagets utskick.

I kommunikationen syns ”vanliga människor” men även medarbetare på Systembolaget.

Den nya kommunikationen är utvecklad av Systembolagets inhouse-byrå och reklambyrå Nord DDB. Den första kampanjfilmen är skapade i samarbete med Social club.

”Vi vill på ett tydligare sätt berätta att vi finns till för alla i Sverige, även de som inte handlar hos oss. Vi vill få fler att reflektera och engagera sig kring det faktum att alkohol inte är som andra varor. Utifrån den pågående pandemin och oron den skapar tror vi att det nu är viktigare än någonsin att belysa frågor kopplade till alkohol, som till exempel hur och när vi dricker och hur det påverkar hälsan hos oss själva och andra”, kommenterar kommunikationsdirektör Kristina Stutterheim.

Hon lägger till:

”Med det nya konceptet får vi en tydlig röd tråd genom all kommunikation och sätter vår berättelse i ett sammanhang som håller över tid. Det tror vi kommer att ge en bättre effekt som engagerar fler kring det faktum att alkohol inte är som andra varor”.

Den första kampanjen är ute nu. I den lyfter Systembolaget saker som gör bolaget ”annorlunda”, som att det utför ålderskontroller, har begränsade öppettider och blir lika glada om någon handlar som om de ångrar sig.

Kampanjen går i tv, print och sociala medier.