”Sedan årsskiftet har Novus utsatts för en påverkanskampanj av ett annat företag i undersökningsbranschen, Indikator”, skriver Novus på sin hemsida. Och citerar ett mejl som ska ha skickats av Indikators vice vd Edvin Boije:

”Novus Group har systematiskt och under en längre period fabricerat undersökningsresultat och svarsfrekvenser. Dessa avslöjanden har bidragit till en förtroendekris inom hela marknadsundersökningsbranschen i Sverige”.

Gallup ska ha tillbakavisat Indikators uppgifter.

Novus har låtit sin jurist höra av sig till Indikator.

–  Vi ville veta hur de motiverade sitt beteende och om det var företagets eller en privatpersons åsikt. Men även Indikators vd tyckte samma, så då antar vi att bolaget står för detta, säger Novus vd Torbjörn Sjöström.

Vad är nästa steg för er?
– Det får vi se. Nu talar vi om hur det ser ut. Vi gör det publikt. Det är ett vårt enda sätt, eftersom Indikator aktivt försöker skada vårt varumärke och affär. Det är också proaktivt, om de skulle göra det i en större skala.

”Det som påstås vara en ’kampanj’ är ett mail till en branschorganisation i januari.I övrigt har vi inga kommentarer i frågan”, kommenterar Edvin Boije, via mejl.