Norska Nova Consulting vill liksom Noa och Accenture och Arc bygga en byrågrupp för digitala marknadsföringstjänster nu går bolaget in och köper en svensk sökoptimeringsbyrå. Et 50-tal medarbetare berörs.

Det är sökbyrån Pineberry som förvärvas av Nova.  Pineberry omsatte år 2020 54 miljoner kronor och gjorde ett resultat på 8,6 miljoner kronor. Värderingen torde ligga på 50-75 miljoner kronor.

Nova förvärvar dock endast aktiemajoriteten i bolaget, de nuvarande huvudägarna Stefan Mahlstein, Christian Litezings och Michael Wahlgren fortsätter som ägare till Pineberry till vidare.

Nova leds av Michael Jäderlind, som grundade digitalbyrån Nansen och sålde det till Noa samt startade analysföretaget Odyssey. Han kommenterar:

”Köpet av majoriteten i Pineberry är det första steget i vårt arbete med skapa en komplett helhetsaktör inom e-commerce och digital transformation. Vi ska bli det bästa alternativet för alla företag som behöver en strategisk partner som kan skapa och utveckla framtidens digitala tjänster och kommunikationslösningar. Före årets slut planerar vi att ha startat och köpt fler bolag och totalt börjat närma oss 200 medarbetare”.