Pa-byrån New Republic räknar med att hålla sin obrutna tillväxtkurva. Och dessutom öka lönsamheten för 2019.

Byrån har ökat omsättningen varje år sedan startåret 2010. För 2019 räknar byrån med att öka byråintäkten med 20 procent till 24 miljoner kronor.

Däremot har inte vinsten hängt med tillväxten varje år.

Under 2018 låg rörelsemarginalen på runt 8 procent räknat på omsättningen. År 2017 låg den på 17 procent.

”2018 tyngdes resultatmässigt av flera parallella strategiska projekt som kostade tid och pengar, i år har vi börjat skörda frukterna av dessa satsningar. 2019 ser ut att bli ett av våra starkaste år någonsin”, kommenterar New Republics vd Olle Schubert.

Lönsamheten är av särskilt intresse för New Republics anställda eftersom byrån vid varje årsskifte delar ut tio procent av rörelseresultatet som bonus till alla anställda exklusive huvudägarna, som ju kan ta ut vinst på annat vis.

”Jag vågar mig inte på någon resultatprognos i siffror, men efter rekordåret 2016 fick anställda som hade jobbat hela året en bonuslön på drygt 80 000 kronor. Jag ser inte det som någon omöjlig nivå att uppnå även 2019”, berättar Olle Schubert.

Han verkar inte tro på någon lågkonjunktur.

”Vi ser fram emot 2020 med stor tillförsikt.”

Byrån har under det senaste året fått in uppdragsgivare som Håll Sverige Rent, Avanza, Profi Fastigheter, Barncancerfonden, Fortnox, Uber, Saint-Gobain Ecophon och Midroc Properties.