Remissyttrandet lämnades gemensamt med Transportgruppen, en samarbetsorganisation för arbetsgivar- och branschförbund inom transportnäringen.
Bland annat framhåller organisationerna att det i utredningen saknas förslag om en särskild investeringspott för marknadsanpassningar, något som de tagit upp i ett tidigare remissyttranden. Trafikverket ska kunna nyttja potten för att eliminera flaskhalsar i väg- och järnvägsnätet.
Organisationerna föreslår dessutom att ett investeringsgolv för infrastrukturen införs i statens budget, och som syftar till att ”främja långsiktighet i statens agerande på infrastrukturområdet”.
Liksom många andra organisationer ställer sig Näringslivets Transportråd och Transportgruppen kritiska till de planerade höjningarna av banavgifterna.
Andra huvudpunkter i remissyttrandet:
• Drift, underhåll och investeringar i infrastrukturen behöver ses i ett brett perspektiv, där sambandet mellan effektiva transporter, näringslivets konkurrenskraft och ekonomisk tillväxt blir tydliga.
• Behovet av ökad väg- och järnvägskapacitet till följd av de nya utsläppsreglerna för svavel från IMO måste mera noggrant analyserats av Kapacitetsutredningen.
• Höghastighetsbanor – Kapacitetsutredningens förslag om en utbyggnad för ökad kapacitet av två delsträckor som är gemensamma för både ett höghastighetsalternativ och ett stambanealternativ tillstyrks förutsatt att detta inte görs på bekostnad av angelägna drifts- och underhållsinsatser avbefintlig infrastruktur.
• Stråkperspektivet i utredningen bör förstärkas genom att tre centrala godsstråk på järnväg som har högsta prioritet i sin helhet slutförs tidigt under planperioden 2012–2021.
• Prioritera arbetet med hållbara trafiklösningar i storstadsregionerna, något som är viktigt både ur kapacitets- och klimatperspektiv.
• Ta hänsyn till besöksnäringens behov i infrastrukturplaneringen.
Läs yttrandet här.
Utvalda kategorier


Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.