
Kampanjen, som drar igång på måndag och pågår under hela 2015, är konstruerad som ett upprop. Enligt kampanjgeneralen Oliver Rosengren har både Alliansen och Socialdemokraterna ”kramat dagens arbetsmarknadslagstiftning alltför hårt”.
– Det är ett upprop med bred udd. Vi vänder oss framför allt till regeringen, de som kan genomföra förändringar på arbetsmarknaden, men vi hoppas också att Moderaterna tar till sig vad vi i Muf-medlemmar, som motsvarar en fjärdedel av partiet, säger Oliver Rosengren och fortsätter:
– Arbetsmarknadslagstiftningen är stelbent och omodern. Guldklockornas tid är förbi. Det är dags att lagstiftningen går i takt med samhällsutvecklingen.
Kampanjen tar bland annat fasta på borttagande av turordningsregler att de arbetslösas ”intressen ska vägas in på samma sätt som de redan etablerades” samt att kompetens ska gå före anställningstid. Dessutom fortsätter Muf att driva frågan om att den första intjänade halvmiljonen ska vara skattebefriad, något som ska neutralisera underläget på arbetsmarknaden för unga och utrikes födda.
”Vi gör det för jobben” kommer att prägla både det fysiska och digitala kampanjarbetet under året. Förutom affischer och foldrar kommer kampanjen att köras i Mufs samtliga kanaler i sociala medier. Tonvikten kommer dock ligga på Facebook.
Förhoppningen är att kampanjen ska bidra till att ungdomsförbundet, idag Sveriges största, växer från omkring 13 000 till 15 000 medlemmar. Det långsiktiga målet är att vara 20 000 medlemmar till 2020.
Oscar Örum
Utvalda kategorier


Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.