Saabs konkurs blev igår ett faktum. Efter mer än 64 år läggs nu företaget ner. Hos oppositionen, som beklagar beskedet, ställer man sig kritisk till hur regeringen agerat under den flera år långa krisen.
– Det har saknats engagemang från regeringens sida, säger Miljöpartiets ekonomiskpolitiske talesperson Per Bolund.
Han får medhåll från Socialdemokraternas näringslivspolitiske talesperson Lars Johansson, som anser att regeringen borde ”haft en helt annan ingång i diskussionen”.
– Jag vill bara nämna krisen 2003, då den socialdemokratiska regeringen kraftsamlade kring Saab och drog igång ett stort investeringsprogram för att underlätta för Saab.
Han fortsätter:
– Det innehöll både järnvägsinvesteringar och extra satsningar i skolan i Trollhättan, plus att vi jobbade aktivt med fordonsprogram, som då sysselsatte 140 000 människor. Fordonskurser i Sverige är viktiga att utveckla, men det programmet lade den borgerliga regeringen ner. De sa att något sådant inte behövs.
Anledningen till konkursen uppges vara för att förra Saab-ägaren General Motors vägrade låta ett kinesiskt företag köpa upp Saab Automobiles. Lars Johansson påminner också om tidigare näringslivsminister Maud Olofssons tur till Washington och Detroit, som enligt henne skulle ha "löst upp knutarna" med General Motors.
– De skulle alltså acceptera att det skulle in nya ägare. Men nu visade det sig att det var väldigt löst. Vad var det för knutar hon löste upp för två år sedan? Det vet jag inte. Men vi kan nu se resultatet, säger han.
Båda säger att regeringen nu måste in och hjälpa till med omställningen.
– De måste se till så att den kompetens som finns inom Saab inte försvinner, utan används i Sverige i andra industrier, säger Per Bolund.
Regeringen måste investera i vidareutbildning för de närmare 4 000 personer som i dag sades upp.
– Det är en katastrofal situation i Trollhättan just nu och även i Uddevalla, med Volvo som också ska dra ner sin verksamhet. 600 jobb försvinner i Uddevalla, sedan runt 3-4000 jobb runt Trollhättan och även andra underleverantörer. Det kommer skapa hög arbetslöshet där. Det kräver satsningar från regeringen nu, säger Lars Johansson.
Vad kunde regeringen ha gjort annorlunda?
– Vi tycker inte att man skulle ha gått in med direkta pengastöd till Saab, som det har diskuterats. Vi lärde ju oss av varvskrisen på 1970-talet när staten gick in med för stora medel för att försöka hålla i liv en industri som inte var konkurrenskraftig och som inte kunde överleva, säger Per Bolund.
Per Bolund fortsätter:
– Däremot ska man försöka stödja nya framväxande industrigrenar och stödja nya innovationer. Där tycker jag att regeringen kan göra mycket mer. Vi ser att behovet är väldigt stort för den typen av åtgärder.
Ardalan Samimi
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker förbundsdirektör
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...