Det är Moderaterna i Stockholm som har beställt kampanjen.

”Vi vill uppmärksamma den politik som behövs för att få ordning på kriminaliteten. Det krävs helt andra insatser än idag och även en ny regering, senast i september 2022”, berättar Moderaternas kommunikationschef i Stockholm, Ida Karblom, via sms.

Varför kommer kampanjen nu?
Tyvärr är frågan om kriminalitet alltid aktuell i Sverige. Men det är väl heller inte helt och hållet en tillfällighet att Magdalena Andersson precis har valts till partiledare”.

Kampanjen har fått en del kommentarer och reaktioner i sociala medier, inte minst när det gäller copy-texterna.

Hur tänker ni kring det?
”Det är en del hån och häcklande och lite av en metadiskussion om det heter rån eller strut när man pratar om glass. Det enda som inte är kul är att man inser att man kanske behöver vara medelålders för att kunna relatera”, berättar Ida Karlbom, och lägger till:

”Och det är roligt att utomhusskyltar inte är ute. Det är de skyltar som sitter mest fast på en vägg som har blivit mest virala”.

För Season5 är det ett tidigt uttag i samarbetet med Moderaterna och ett smakprov på hur det kan se ut fram till valet 2022.

Kampanjen går utomhus, print, sociala medier och som trafikreklam ( t-banan, tvärbanan, bussar, pendeltåg)

Temat lyder: Nu får vi ordning på Sverige

”Vi ville ta upp trygghetsfrågan och skapa debatt kring ämnet kriminalitet, en fråga som Moderaterna vill lyfta högt eftersom Sverige blivit ett av Europas farligaste land. Naturligtvis ska kampanjen attrahera väljare och markera att alla ska kunna känna sig trygga. Med handlingskraft och konkreta förslag kan Moderaterna lösa problemen”, berättar Emil Clase, vd för Season5, via mejl.

Hur har ni tänkt kring utformningen?
En enkel, tydlig grafisk utformning som andas Moderaterna på långt håll och där budskapen fick ta stor plats, ihop med Ulf Kristersson. Allt förpackat med ett litet leende som får linda in den allvarsamma kärnan”.

Kampanjen har fått en del reaktioner, hur ser ni på det?
Positivt. Mycket politisk reklam blir lätt mainstream och passerar mottagaren utan att man lägger märke till den. Vi är glada över att den strategiska positionen ’Nu får vi ordning på Sverige’ uppmärksammas och diskuteras inte bara av Moderaternas befintliga sympatisörer utan också av andra. Ett exempel är bland annat att våra utomhusenheter börjat leva ett eget liv i sociala medier”.