Emilie Nereng, i dag 17 år, blev mycket överraskad då hon upptäckte att bilder på henne användes i marknadsföringen till män för dejtingtjänsten Match.com. Hon är också en av Norges mest kända bloggare, Voe. Reklamen har visats på Facebook. Om detta berättar norska Dagbladet 1 januari, vilket innebär att Hanna Bergholm, som nordisk marknadschef för Match.com, ytterst var ansvarig för dejtingsajtens marknadsföringsmetoder i Norge.
"Och tror ni att Match.com eller Facebook har frågat mig om de får använda bilderna från min blogg?. Nej, jag blir så arg", skriver Voe på sin blogg, berättar Dagbladet.
Bilderna på henne visades med texten "Lyst på en date?" och "Lyst på en kjæreste?".
Voe berättar att bilderna inte har legat på hennes Facebooksida, men att det finns flera falska profiler som använder bilder i hennes namn.
Mårten Froste på norska Match.com tycker att det är "lite pinsamt" att en 14-årig tjej har gjort reklam för Match.com och lovade att bilderna ska tas bort från annonserna och företagets databas för gott. Det berättar han i Dagbladet.
Dagens Opinion har försökt få en kommentar från Hanna Bergholm till Match.coms marknadsföringsmetoder.
"Hanna känner inte till annonsen du syftar på. Vilket hon även sa på pressträffen i går", hälsar Anna Lööf, pressansvarig på Moderaterna.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega söker näringspolitisk expert
Tror du på fri företagsamhet och att privata företag är viktiga i välfärden? Vill du vara med och förbättra förutsättningarna för Sveriges tjänsteföretag? Då ska...
Group IR & Communication Manager till Attendo
Attendo är ett av Nordens ledande omsorgsföretag och är noterat på Nasdaq Stockholm. I takt med att koncernen växer och utvecklas stärks nu den centrala...