
– Tyvärr är det inte särskilt överraskande. Vi har sett att deras fokus har varit en negativ kampanj i olika format och allt handlar om att sprida negativ budskap om regeringen och i synnerhet Moderaterna, säger Moderaternas kommunikationschef Per Nilsson.
Dagens Opinion veckomagasin Veckans Brief kunde igår berätta att LO köpt flera sökord på Google och Youtube för att promota sin kampanjfilm ”Reinfeldts Sverige” som målar upp en negativ bild av statsministerns politik. Bland annat orden ”Fredrik Reinfeldt” och ”Moderaterna”.
Nu riktar Per Nilsson hård kritik mot LO.
– Det här är att gå ett steg till och aktivt köpa media på ett sätt som kanske inte bryter mot några regler, men det är inte så man gör. Om en kommersiell aktör skulle göra det så är det inget som skulle uppskattas, säger han och tillägger att det är kutym att inte köpa varandras sökord ”i aktivt syfte att svartmåla konkurrenter”.
– Det är tydligt att de bryter mot normen. Det visar att de är beredda att gå långt i sitt försök att svartmåla.
Det är också ett tecken på ”brist på vilja och intresse” att berätta om vad centralorganisationen själv vill göra, fortsätter han och menar att LO bara pekar "finger mot deras motståndare”. Per Nilsson drar paralleller till förra valrörelsen där LO tog fram ”upp- och ner-affischer” på Fredrik Reinfeldt.
– Det var inte en uppskattad kampanj. De har inte lärt sig läxan och fortsätter att göra på samma sätt. Ibland känns det som om de springer Socialdemokraternas ärende. Socialdemokraterna vill inte själva stå för den negativa kampanjen, då ska istället LO ta den.
Även Moderaterna köper sökord, men enligt Per Nilsson är det ord som har med Moderaterna att göra.
Men kan ni utesluta att ni inte kommer köpa till exempel "Stefan Löfven" eller "Kålle" i valrörelsen?
– Ja, det är helt uteslutet, vi jobbar inte så, säger Per Nilsson.
– Ja, det är helt uteslutet, vi jobbar inte så, säger Per Nilsson.
På LO tycker man dock inte att det är konstigt att köpa konkurrentens sökord.
– Som vi säger i filmen så handlar det inte om Fredrik Reinfeldt som person utan om det ämbete han har och hans politik. Om man söker på honom så vill man ju få reda på vilken politik som bedrivits. Vi tycker det är fullt rimligt att den här filmen kommer med bland sökresultaten, sade Johan Ulvenlöv till Veckans Brief igår.
Läs mer i senaste utgåvan av Veckans Brief (nr 10, 20 mars 2014).
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...