Kampanjen Alla behövs syftar till att sätta fokus på jobben, den fråga som Moderaterna ”vet och vill” ska bli den viktigaste i valet och där partiet ser en tydlig skiljelinje mot Socialdemokraterna.
– Vad kampanjen visar är att alla jobben behövs, allt arbete behövs i bygget av Sverige. Utan jobben har vi ingenting, säger Moderaternas kommunikationschef Per Nilsson.
I filmen kan man höra Fredrik Reinfeldt berätta om hur även en thaikiosk, ”för varje nudel och varje sötsur sås som placeras i en takeaway-påse”, bidrar till välfärden. Filmen ska gå som bioreklam men även digitalt och i Moderaternas egna kanaler.
Målet är att nå en miljon visningar.
– Filmen är över en minut, så det passar sig inte i alla kanaler. Men det gör att bio är bra och att även digitalt kan vara bra. Vi kommer inte att köra den som webb-tv-reklam, utan istället som Youtube true views och playads. Det är så vi ska driva trafik och sprida filmen, säger Per Nilsson.
Varför valde ni just en film?
– Vi tycker att en film är ett bra sätt att illustrera den känsla som vi vill ge. Vi har ju även en text på vår hemsida som kommer spridas som vykort, men jag tror att filmen kapslar in känslan ännu bättre. Det har ju ett visuellt uttryck samtidigt som man hör en röst, så du får en tredimensionell upplevelse.
– Vi tycker att en film är ett bra sätt att illustrera den känsla som vi vill ge. Vi har ju även en text på vår hemsida som kommer spridas som vykort, men jag tror att filmen kapslar in känslan ännu bättre. Det har ju ett visuellt uttryck samtidigt som man hör en röst, så du får en tredimensionell upplevelse.
Någon tv-reklam blir det dock inte, men Moderaterna utesluter inte tv framöver.
Filmen, som tagits fram av Moderaternas byrå Fortune, har kostat 200 000 kronor. Moderaterna har även tagit fram kampanjsajten allabehovs.se samt affischer. Budskapet ”Alla behövs i bygget av ett bättre Sverige” tas också ner lokalt där det anpassas efter ort.
Kampanjen presenterades i dag inför en nära fullsatt biosalong, där Per Nilsson och partisekreterare Kent Persson även berättade om valstrategin som går ut på att tydligt visa på skiljelinjerna mellan Socialdemokraterna och Moderaterna.
Det är främst tre konflikter som identifierats:
• ”Ansvar mot tomma löften”, där partiet ska fokusera på Socialdemokraternas enligt dem underfinansierade budget.
• ”Arbetslinje mot bidragslinje”, som handlar om att belysa Socialdemokraternas politik och hur den hotar jobben genom skattehöjningar och bygger ut bidragssystemen.
• ”Regeringsfrågan”, där Moderaterna ser en splittring inom oppositionen.
• ”Arbetslinje mot bidragslinje”, som handlar om att belysa Socialdemokraternas politik och hur den hotar jobben genom skattehöjningar och bygger ut bidragssystemen.
• ”Regeringsfrågan”, där Moderaterna ser en splittring inom oppositionen.
se filmen här
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...