Majoriteten av investeringen skulle finansieras av vägslitageavgifter som regeringen ville införa. Enligt beräkningen skulle dessa avgifter dra in fyra miljarder per under perioden 2014–2025, en summa på totalt 48 miljarder.
Tanken var att regeringen skulle ta in 48 miljarder via vägslitageavgifter. Men det kan komma att ta fem år innan det är på plats, enligt Annicka Engblom, som hänvisar till siffror från den förra finansministern Anders Borg (m). Han hade räknat ut att det skulle fattas 16 miljarder till regeringens investering.
Annicka Engblom påpekar att regeringen tänker låna, höja skatten eller söka bidrag ur EUs särskilda investeringsfond för att få in pengarna och ställer följande fråga i infrastrukturminister Anna Johansson (s) i en interpellation:
"Hur hade statsrådet och regeringen tänkt finansiera tågsatsningen och hur kommer det att gå med de infrastruktursatsningar som regeringen lovat i Blekinge på bland annat Sydostlänken – löften som skulle kunna vara i fara, i synnerhet som finansminister Magdalena Andersson har sagt att Sverige inte är det land som har störst behov av att få pengar från EUs särskilda investeringsfond?"
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...