För att diagnostisera ett missbruk undersöker man bland annat abstinens, kontrollförlust och ökad tolerans. Konsekvenserna av att ”missbruka nyheter” är förhoppningsvis mindre dramatiska, men det är inte ovanligt att låta nyhetskonsumtionen gå ut över annat och den påverkar humöret och hälsan.

Att nyheter blir en så central del av våra liv, att de får ta så mycket tid och uppmärksamhet och att de påverkar vårt mående borde naturligtvis inte jämföras med ett gravt alkoholmissbruk men det är något vi borde reflektera över. Vad gör vi med vår tid och hur låter vi oss påverkas?

Har du en osund nyhetskonsumtion? Fundera över hur mycket tid och uppmärksamhet du lägger på nyheter. Fundera också över hur ditt humör påverkas.

Oavsett hur du upplever din nyhetskonsumtion kan det vara ett bra prova att konsumera nyheter på ett annorlunda sätt. Det kan hjälpa dig öka din medvetenhet om vilka vanor och beteenden du har gällande din nyhetskonsumtion.

tips till dig som missbrukar nyheter (och till dig som inte inser det)
*
Konsumera endast nyheter på eftermiddagen. Studier har visat att problemorienterade nyheter på morgonen kan påverkar en del personers humör resten av dagen.

* Ta del av nyheter i efterhand. Nyheter är mer spännande när de händer vilket det gör att vi lägger stor vikt vid saker som händer nu, oavsett om det är relevant eller inte. Testa att läsa tidningen en vecka för sent. Nyheterna kommer kännas mindre engagerande, kanske rentav lite tråkiga, men det blir lättare att bedöma vad som är viktigt och vad som bara är brus.

* Prova att ha en fast nyhetstid och ”nyhetsfasta” resten av tiden. Prova exempelvis att endast konsumera nyheter klockan 17 eller utmana dig med att endast ha en nyhetsdag i veckan.

* Ta bort alla nyhetsnotiser i din telefon. De avbryter dig och påverkar ditt fokus. Även om du inte gör något “viktigt” påverkas du av att bli avbruten. Din hjärna förtjänar att få tänka klart ibland eller hur?

* Ta bort alla nyhetsappar i din telefon. Att skrolla nyheter på bussen eller på toaletten när du ändå har tid kanske låter som en bra idé, men du måste inte stimuleras hela tiden. Alla behöver pauser och nyheterna stressar snarare upp och förstör en bra möjlighet till återhämtning.

* Läs nyheter på papper. I en tryckt tidning finns inga blinkande banners och klickbetesrubriker. Studier har visat att de som läser papperstidningar har högre läsförståelse än de som läser på skärm.

* Prova att skippa nyheter helt och hållet i 30 dagar. Om det händer något viktigt så kommer du att få veta det ändå. Din hjärna kommer att få en chans att återhämta sig och du kommer få en tydlig uppfattning om hur mycket uppmärksamhet nyheterna har tagit tidigare.

* Många känner att det är ett ansvar att hålla sig informerad, men nyheterna ger sällan en rimlig bild av verkligheten. De stressar upp och påverkar vårt mående. Att skippa nyheterna handlar inte om att sluta bry sig om världen. Det finns andra sätt att ta ansvar och att hålla sig informerad. Dessutom måste man ta ansvar för sig själv. Om nyheter påverkar ditt mående är det inte dig det är fel på. Det är nyheterna det är fel på.

Tobias Wahlqvist, författare, egenföretagare och tidigare nyhetsknarkare