– Det handlar om att både lösa trängseln här och nu men också öppna upp för nya resvägar med kollektivtrafiken där det i dag inte är möjligt. Vi vill skapa resmönster, säger Yvonne Blombäck, trafikpolitisk talesperson för Miljöpartiet i Stockholms läns landsting.
Det är inför Trafiknämndens beslut om Stockholms framtida stomnätsstrategi nästa vecka som Miljöpartiet presenterar vallöftet om så kallade ”superbussar”, eller Bus Rapid Transport (BRT), som åker på särskilda bussfiler.
Totalt 20 busslinjer ska sättas in redan nästa år med syftet att avlasta den i dag hårt belastade kollektivtrafiken. Genom tvärförbindelser räknar partiet också med att kunna betydligt korta restiden för resenärerna.
– Vi vet att det tar lång tid för människor som behöver resa på tvären och många väljer därför istället bilen. De som inte kan det får då åka väldigt mycket längre, det kan ta upp till 2-3 gånger så lång tid som att resa med bil. Det vill vi förändra genom att sätta in bussbanor, så vi kan skapa framkomlighet för bussarna, säger Yvonne Blombäck.
Liknande lösningar finns redan i andra städer.
– Det är högst möjligt och det är realitet i många städer både utomlands och i Sverige. Vi tycker att det är dags att Stockholm kommer igång med det.
Är linjerna tillfälliga?
– Det beror på vilka sträckor vi pratar om. Tar vi till exempel Spårväg Syd och norr, som ska gå mellan Bergshamra och Solna, så kommer bussarna kunna ersättas av spårvagn när det byggs ut. Men det kommer ta lång tid och vi vill skapa resmönstret redan nu. Sedan kan man antingen bibehålla eller lägga ner, men det beror på hur folkmängden och resströmmarna ser ut, säger Yvonne Blombäck.
– Det beror på vilka sträckor vi pratar om. Tar vi till exempel Spårväg Syd och norr, som ska gå mellan Bergshamra och Solna, så kommer bussarna kunna ersättas av spårvagn när det byggs ut. Men det kommer ta lång tid och vi vill skapa resmönstret redan nu. Sedan kan man antingen bibehålla eller lägga ner, men det beror på hur folkmängden och resströmmarna ser ut, säger Yvonne Blombäck.
– När det gäller tunnelbanan i Nacka och Värmdö, som är två snabbt växande kommuner, så kan det mycket väl vara så att vissa linjer får finnas kvar även i framtiden. Man måste ha en ödmjukhet för förändringar i framtiden, fortsätter hon.
Bussarna, som ska ha breda dörrar med påstigning både fram och bak med självskanning, ska också erbjuda gratis wifi samt uttag till att ladda mobiler.
– Det är viktigt att man kan sitta och jobba på vägen. Åker man långt så vill man kanske kunna jobba och läsa sina mejl och hantera sitt arbete. Då är det viktigt att ha uppkoppling som funkar hela vägen.
Busslinjerna kommer kosta 5 miljarder kronor att starta upp, pengar som bland annat hämtas från Förbifart Stockholm som partiet är kritiskt till. Men Miljöpartiet räknar också med pengar från såväl staten som kommunen.
– Att bygga bussfiler är inget som landstinget gör självt, utan något vi gör i samarbete.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...