Mediekompaniet släpper ett nytt verktyg för kontextuella annonser. Annonsörer kan med andra ord få sina banners placerade i särskilda sammanhang, baserade på ett antal ord.
– Annonsören köper ett antal ord. Skriver någon sedan om blixthalka, då visar vi en annons för till exempel dubbdäck i en placering i mitten av artikeln, säger Mediekompaniets försäljningsdirektör Martin Irborg.
Systemet, som omfattar 50 sajter, kan också användas för krishantering, berättar Martin Irborg vidare. Till exempel kan medialt utsatta verksamheter – som Carema – köpa upp ett antal ord för att snabbt kunna synas vid de kritiska artiklarna.
Varför släpper ni verktyget nu – något samband med senaste tidens stora mediala kriser?
– Nej, vi har hållit på med det här sedan i somras, vi har behövt göra om våra 50 sajter. Men sedan är fallet med exempelvis Juholt intressant, det hade fått ganska stort genomslag. Även askmolnet skulle kunnat ha varit intressant.
För en kampanj på 6-12 månader blir kostnaden 200 kronor per tusen visningar.
Blixtsnabb krishantering heter det – men för er tog det flera timmar att ringa tillbaka. Hur hänger det ihop?
– Hehe, ja. Jag har suttit med viktiga kunder, och viktiga kunder kommer alltid före.
Ardalan Samimi
Utvalda kategorier


Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.