Under december ökade mediebyråernas köp av reklamutrymme med 15 procent till 1,13 miljarder kronor. Detta efter inte minst en ökning av köpen i online video på 59 procent till 154 miljoner kronor. Även online display och utomhus bidrog betydande till den totala ökningen.
Under helåret 2024 ökade mediebyråerna köp av reklamutrymme med 5,2 procent till 14,5 miljarder kronor. Mest under helåret ökade podcast med 70 procent till 171 miljoner kronor, följt av online video (23 procent) och utomhus (17). Mest tappade direktreklam / annonsblad med 31 procent följt av dagspress (20) och tidskrifter (11).
Dock är det en annan mediekanal som tappar mest i reella pengar.
– Sett till helåret 2024 är tv den mediekategori som enskilt har backat mest, över 330 miljoner kronor har försvunnit från den linjära tv-annonseringen och flyttats till framför allt online video och utomhus/trafikreklam. Det ska bli spännande att se om denna trend fortsätter under 2025, men givet utvecklingen av mediekonsumtionen är det sannolikt att pengar fortsätter att flytta från tv till andra kanaler, kommenterar Jochum Forsell, senior partner på Hear Mediebyrå.

Utvalda kategorier
Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.

