• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

14 Jan 2025

Medierna som blev reklamvinnare under 2024

Efter en stark slutspurt landar mediebyråerna en ökning av sina köp av utrymme för reklam för 2024. Men en mediekanal blev en stor förlorare. 

Under december ökade mediebyråernas köp av reklamutrymme med 15 procent till 1,13 miljarder kronor. Detta efter inte minst en ökning av köpen i online video på 59 procent till 154 miljoner kronor. Även online display och utomhus bidrog betydande till den totala ökningen.

Under helåret 2024 ökade mediebyråerna köp av reklamutrymme med 5,2 procent till 14,5 miljarder kronor. Mest under helåret ökade podcast med 70 procent till 171 miljoner kronor, följt av online video (23 procent) och utomhus (17). Mest tappade direktreklam / annonsblad med 31 procent följt av dagspress (20) och tidskrifter (11).

Dock är det en annan mediekanal som tappar mest i reella pengar.

– Sett till helåret 2024 är tv den mediekategori som enskilt har backat mest, över 330 miljoner kronor har försvunnit från den linjära tv-annonseringen och flyttats till framför allt online video och utomhus/trafikreklam. Det ska bli spännande att se om denna trend fortsätter under 2025, men givet utvecklingen av mediekonsumtionen är det sannolikt att pengar fortsätter att flytta från tv till andra kanaler, kommenterar Jochum Forsell, senior partner på Hear Mediebyrå.

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

Affärermedier

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-11-12, 06:46

Sverige drar ner på lobbyister i USA

De svenska företagen ökar sin lobbyspendering i USA men minskar antalet lobbyister.

Affärer
2025-11-11, 08:54

Medieköpen ner under mediebyråernas viktigaste månad

Oktober är traditionellt den månad då mediebyråerna köper mest reklamutrymme åt sina uppdragsgivare. I år minskade köpen, dock marginellt. Det visar Mediebyråbarometern från Sveriges Mediebyråer.

Affärermedier
2025-11-07, 10:00

Magda Gad tror på gräsrotsfinansiering – stöttas av Mikail Yuksel (nyans)

Efter högtflygande lanseringsplaner som utlovade att hennes nya medieplattform skulle gå live under oktober månad, "bli större än Svd", ett omtalat journalistupprop om mediers påstått undermåliga bevakning av Gazakriget och med profilerade rekryteringar från DN, som strax därefter hoppade av satsningen, har utrikeskorrespondenten Magda Gads medieplaner tagit konkret form.

medier
2025-11-06, 10:47

Messiah Hallberg och Anders Holmberg slåss om Bonniers journalistpris

Juryn i mediekoncernen Bonniers utmärkelse Stora Journalistpriset har satt ner fötterna. SVTs ankare av något olika slag, Messiah Hallberg och Anders Holmberg, gör till exempel upp i en kategori.

medier
2025-11-06, 07:20

Tv nästa för Dagens Arena

Tidningen Dagens Arena planerar sin första tv-show.

medier
2025-11-03, 15:38

Talskrivare (m) blir politisk redaktör

Sydsvenskans ledarredaktion hämtar i en chef som tidigare har varit talskrivare åt den förra statsministern (m) Fredrik Reinfeldt.

arbetarrörelsermedieropinionsbildning
2025-11-03, 08:56

P4 Country-ledare blir jägarredaktör

Tidningen Jakt & Jägare har jagat fram en chefredaktör med ena benet i country & western och SR.

arbetarrörelsermedier
2025-10-31, 06:02

Prioritys nya vd prioriterar tydlighet

Pr-byrån Priority har anställt en riktig byråräv som ny vd. Högst på agendan står att tydliggöra byrån.

Affärerpr
2025-10-30, 10:44

The Swedish Thing blir byrå för civilsamhället

The Swedish Thing, startade 2023 som en pa-byrå med S-stämpel. Nu tar byrån en ny position som det som kan vara Sveriges första civilsamhällesbyrå.

Affärerlobbyingpr
2025-10-29, 11:27

Aftonbladet i ordbråk med Moderaternas presschef

Moderaternas presschef har inför valet hamnat i ett praktbråk med Sveriges största tidning Aftonbladet. Föremålet för fejden är statsminister (m) Ulf Kristerssons dotter.

medierpolitik
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-06-19, 09:39

”Krisvarning när kvinnorna tar över politiken”

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Veckans Brief 35: Brottsmisstänkt utgav sig som…
  • Magda Gad tror på gräsrotsfinansiering –…
  • Messiah Hallberg och Anders Holmberg slåss om…
  • Sex nya i SDs styrelse
  • Sara Skyttedals nya jobb

Minst läst

  • Reinfeldt: I första hand Miljöpartiet i andra S…
  • Seklets energi: Centerpartiet sågar kärnkraften
  • Ander(s) Lago låter Manpower fixa jobben
  • Kd skrotar ”verklighetens folk”
  • Centern röstar på kärnkraft – för att den inte …

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor
  • Privacy Policy

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram