• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

14 Oct 2025

Mediebyråerna ökar köpen – men traditionella medier tappar

Efter fyra månader med minskade köp av reklamutrymme ökade medlemmarna i Sveriges Mediebyråer sina investeringar under september. Men ökningen ligger hos de nya digitala kanalerna.

Under september ökade investeringarna med 6,8 procent jämfört med samma period i fjol till 1,57 miljarder kronor. Det visar statistik från Sveriges Mediebyråers mediebyråbarometer. Mest ökar sociala medier (21,3 procent) följt av sök (18,3), podcast (16,1) och online video (16,0).

Förlorar mest gör bio (-33,4), Tidskrifter (-13,4) och Dagspress (-9,6).

Tv är med 394 miljoner kronor ännu störst bland mediebyråerna, trots ett tapp på 4,5 procent. Två ligger online display med 251 miljoner kronor.

Hittills i år har mediebyråernas köp ökat med 0,8 procent till 10,7 miljarder kronor.

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

Affärermedier

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-11-12, 07:46

Sverige drar ner på lobbyister i USA

De svenska företagen ökar sin lobbyspendering i USA men minskar antalet lobbyister.

Affärer
2025-11-11, 09:54

Medieköpen ner under mediebyråernas viktigaste månad

Oktober är traditionellt den månad då mediebyråerna köper mest reklamutrymme åt sina uppdragsgivare. I år minskade köpen, dock marginellt. Det visar Mediebyråbarometern från Sveriges Mediebyråer.

Affärermedier
2025-11-07, 11:00

Magda Gad tror på gräsrotsfinansiering – stöttas av Mikail Yuksel (nyans)

Efter högtflygande lanseringsplaner som utlovade att hennes nya medieplattform skulle gå live under oktober månad, "bli större än Svd", ett omtalat journalistupprop om mediers påstått undermåliga bevakning av Gazakriget och med profilerade rekryteringar från DN, som strax därefter hoppade av satsningen, har utrikeskorrespondenten Magda Gads medieplaner tagit konkret form.

medier
2025-11-06, 11:47

Messiah Hallberg och Anders Holmberg slåss om Bonniers journalistpris

Juryn i mediekoncernen Bonniers utmärkelse Stora Journalistpriset har satt ner fötterna. SVTs ankare av något olika slag, Messiah Hallberg och Anders Holmberg, gör till exempel upp i en kategori.

medier
2025-11-06, 08:20

Tv nästa för Dagens Arena

Tidningen Dagens Arena planerar sin första tv-show.

medier
2025-11-03, 16:38

Talskrivare (m) blir politisk redaktör

Sydsvenskans ledarredaktion hämtar i en chef som tidigare har varit talskrivare åt den förra statsministern (m) Fredrik Reinfeldt.

arbetarrörelsermedieropinionsbildning
2025-11-03, 09:56

P4 Country-ledare blir jägarredaktör

Tidningen Jakt & Jägare har jagat fram en chefredaktör med ena benet i country & western och SR.

arbetarrörelsermedier
2025-10-31, 07:02

Prioritys nya vd prioriterar tydlighet

Pr-byrån Priority har anställt en riktig byråräv som ny vd. Högst på agendan står att tydliggöra byrån.

Affärerpr
2025-10-30, 11:44

The Swedish Thing blir byrå för civilsamhället

The Swedish Thing, startade 2023 som en pa-byrå med S-stämpel. Nu tar byrån en ny position som det som kan vara Sveriges första civilsamhällesbyrå.

Affärerlobbyingpr
2025-10-29, 12:27

Aftonbladet i ordbråk med Moderaternas presschef

Moderaternas presschef har inför valet hamnat i ett praktbråk med Sveriges största tidning Aftonbladet. Föremålet för fejden är statsminister (m) Ulf Kristerssons dotter.

medierpolitik
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-06-19, 11:39

”Krisvarning när kvinnorna tar över politiken”

2025-04-02, 11:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 13:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Veckans Brief 35: Brottsmisstänkt utgav sig som…
  • Sex nya i SDs styrelse
  • SD-styrelsen avslår nästan alla motioner inför landsdagarna
  • Kulturhuset och Storkyrkan lanserar Magdalena…
  • M-ledamoten om Stegras bjudning

Minst läst

  • Reinfeldt: I första hand Miljöpartiet i andra S…
  • Seklets energi: Centerpartiet sågar kärnkraften
  • Ander(s) Lago låter Manpower fixa jobben
  • Kd skrotar ”verklighetens folk”
  • Centern röstar på kärnkraft – för att den inte …

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor
  • Privacy Policy

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram