Arbetarrörelsens tankesmedja Tiden kampanjar för att ge kvinnor styrka att möta härskande och mobbande män på nätet, med hjälp av kampanjen ”Avsnoppat” illustrerat med en svart näve.

Kampanjen sänds ut via Tidens digitala plattform Sverige inför verkligheten.

– Det är ett projekt som vi startat för att uppmärksamma trakasserier som kvinnor dabbas av på nätet. Här riktar vi oss till kvinnor som är aktiva i debatten, säger Maria Arkeby, biträdande verksamhetschef för Tiden.

Vad hoppas ni åstadkomma?
 – Till syvende och sist är det en demokratifråga. Det finns ett systematiskt förminskade och tystande av kvinnor i debatten. Det drabbas många kvinnor av.

Maria Arkeby utvecklar:

– Dels vill vi säga att man inte är ensam drabbad och att det sitter hos den som uttrycker det och att det är något man aldrig ska acceptera. Långt ifrån allt är regelrätta påhopp som ligger på polisanmälarnivå. I de lägena ska man höra av sig till den som äger tråden och man ska inte heller vara rädd om att rensa i sin egen tråd. När det handlar om män som skriver i sin egen profil och vill ha uppmärksamhet, då kan vi hjälpa dem genom att skärmdumpa och lyfta upp vad de håller på med.

– Dels, som när det börjar handla brott och vilka lagar som reglerar det, uppstår frågan om man ska anmäla. Där vill vi vara användbara, men också gjuta mod i kvinnor som har råkat ut för det här. Och vägleda i hur man ska tänka, ska man till exempel lägga tio sekunder på en man utövar härskarteknik?

Tiden vill också komma åt att kvinnors utseende diskuteras och komma åt en ”sexualisering av debatten”.

Tiden har också noterat att ”risken för att råka ut för hatande nättroll är högre om du ger dig in i diskussionen om integration, migration och feminism”.

Just nu försöker Tiden få drabbade kvinnor att dela med sig av inlägg de har råkat ut för. I en senare del av kampanjen är det tänkt att poliser ska kopplas in.

Hur har ni tänkt kring begreppet ’avsnoppat’?
 – Det är inte helt ovanligt att kvinnor av någon obegriplig anledning får bilder på just snoppar skickade till sig.  Så det är en lek med ord. Vi vill visa att det är dags att snoppa av män och hur man gör det.

Och hur tänkte ni kring valet av en svart hand och hur det kan uppfattas?
 – Vi hade den diskussionen, men kom fram till att ingen människa ser ut så. Vi vill ha en tydlig logga även när den används i mindre format. Handen ska skiljas ut från de övriga elementen i loggan.

Kampanjen rullar framförallt på Facebook och är skapad internt på Tiden.