– Min bakgrund är civilekonom med inriktning på marknadsföring, men nu säljer jag kanske en livsstil. Jag vill säga att jag har en förmåga att inspirera till förändring, vilket jag tror har bidragit till gruppens framgång och mediala uppmärksamhet, säger Emilia Arvidsson, talesperson för En köpfri dag.
En köpfri dag började i Kanada 1992 som en motaktion mot Black Friday och överkonsumtionen, och rörelsen har sedan dess spridits till Sverige.
– Klimatångest är verklig, men tänk om det finns ett liv där vi kan köpa lite lagom. Jag vill vara en del av lösningen och inte överkonsumtionen.
I hennes Facebook-grupp brukar hon sända live för att prata och nå ut till följare, samt lyfta inlägg och locka nya medlemmar. Hon har även en privat Instagram, men använder inte appar som Tiktok.
Vilka mål har ni för kampanjen?
– Målet är att visa på att ett annat liv är möjligt. Vad händer när vi lär varandra att vi ska ”köpa oss fram” i livet? Vi behöver lyfta frågan om ”vad som är ett gott liv”.
Hur ser affärssidan ut? Är det här ditt jobb?
– När jag började 2015 så var det för att utmana mig själv, jag ville ta ansvar för min ekonomi. 2018 fick jag upp ögonen för klimatet och blev ombedd att bli en del av Köpfrittgruppen på Facebook, som administratör. Idag föreläser jag på temat hållbarhet och släpper en ny bok under 2024 där fokus är: ”hur kan vi skapa oss ett gott liv?”
Hon har även en blogg samt ett nyhetsbrev där hon försöker att inspirera andra och till vardags är hon egenföretagare, moderator och föreläsare.
– Jag har två volontärer, och vi har nästan inga troll i gruppen, de flesta är väldigt vänliga med varandra.
Hur jobbar ni med kommunikationen?
– Vi har en grafisk profil och vi har utrustning som möjliggör livesändningar. Jag har varit med i radio, tidningar och ibland tv, där jag fått tala om köpfrihet och klimatfrågan, bland annat med min första bok Klimatglädje.
Emilia Arvidsson berättar också om sin önskan att nå ut till fler unga, då hon ser hur dagens konsumtionshets och pengafokus påverkar deras välmående negativt.
– I en ideal värld skulle jag söka stipendium eller föreläsa för unga vuxna. Det finns en pengahets samtidigt som marknaden definierar ett gott liv som att ha nästa pryl, men materialistiska värderingar leder inte till lycka.
Hon ser Fryshuset som en möjlig samarbetspartner där hon kan föreläsa och engagera unga vuxna.
Vendela Burman
Utvalda kategorier
Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.

