• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

21 Nov 2024

Marknadsföringsexperten som vill göra Black Friday köpfri

Klimatförändringar, konsumtionshets och ekonomisk stress drabbar allt fler, men Emilia Arvidsson, talesperson för En köpfri dag, i Sverige, och grundare av Facebookgruppen Ett köpfritt år, vill inspirera och visa på en annan livsstil med hållbara val och ett tillfredsställande liv utan ständig konsumtion.

– Min bakgrund är civilekonom med inriktning på marknadsföring, men nu säljer jag kanske en livsstil. Jag vill säga att jag har en förmåga att inspirera till förändring, vilket jag tror har bidragit till gruppens framgång och mediala uppmärksamhet, säger Emilia Arvidsson, talesperson för En köpfri dag.

En köpfri dag började i Kanada 1992 som en motaktion mot Black Friday och överkonsumtionen, och rörelsen har sedan dess spridits till Sverige.

– Klimatångest är verklig, men tänk om det finns ett liv där vi kan köpa lite lagom. Jag vill vara en del av lösningen och inte överkonsumtionen.

I hennes Facebook-grupp brukar hon sända live för att prata och nå ut till följare, samt lyfta inlägg och locka nya medlemmar. Hon har även en privat Instagram, men använder inte appar som Tiktok.

Vilka mål har ni för kampanjen?
– Målet är att visa på att ett annat liv är möjligt. Vad händer när vi lär varandra att vi ska ”köpa oss fram” i livet? Vi behöver lyfta frågan om ”vad som är ett gott liv”.

Hur ser affärssidan ut? Är det här ditt jobb?
–  När jag började 2015 så var det för att utmana mig själv, jag ville ta ansvar för min ekonomi. 2018 fick jag upp ögonen för klimatet och blev ombedd att bli en del av Köpfrittgruppen på Facebook, som administratör. Idag föreläser jag på temat hållbarhet och släpper en ny bok under 2024 där fokus är: ”hur kan vi skapa oss ett gott liv?”

Hon har även en blogg samt ett nyhetsbrev där hon försöker att inspirera andra och till vardags är hon egenföretagare, moderator och föreläsare.

– Jag har två volontärer, och vi har nästan inga troll i gruppen, de flesta är väldigt vänliga med varandra.

Hur jobbar ni med kommunikationen?
– Vi har en grafisk profil och vi har utrustning som möjliggör livesändningar. Jag har varit med i radio, tidningar och ibland tv, där jag fått tala om köpfrihet och klimatfrågan, bland annat med min första bok Klimatglädje.

Emilia Arvidsson berättar också om sin önskan att nå ut till fler unga, då hon ser hur dagens konsumtionshets och pengafokus påverkar deras välmående negativt.

– I en ideal värld skulle jag söka stipendium eller föreläsa för unga vuxna. Det finns en pengahets samtidigt som marknaden definierar ett gott liv som att ha nästa pryl, men materialistiska värderingar leder inte till lycka.

Hon ser Fryshuset som en möjlig samarbetspartner där hon kan föreläsa och engagera unga vuxna.

Vendela Burman

 

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

kampanj

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-11-03, 10:18

Kampanjen som ska lansera Simona Mohamsson (l)

Liberalerna kör igång en kampanj som ska göra partiledaren Simona Mohamsson mer känd. I kampanjen döps Simona Mohamsson om till bland annat ”Skolsson”. ”Mobilförbudsson”, ”Möjlighetsson”, ”Borgerligsson” och ”Knäckgängensson”.

kampanjpolitikval 2026
2025-10-14, 12:53

Lasse Åberg fixar banankontakt med unga för Del Monte

Den internationella livsmedelsjätten Del Monte testar om en 85-årig Lasse Åberg kan få unga att äta mer frukt i Sverige.

kampanj
2025-09-29, 12:05

Pressbyrån vill flytta Kanelbullens dag – startar ”fackförbund”

Pressbyrån startar med hjälp av sin reklambyrå Åkestam ett fiktivt fackförbund. Syftet är att flytta Kanelbullens dag från till en vardag. Och få till en snackis.

kampanj
2025-09-23, 05:59

Prime receptbelägger Sverige

Med hjälp av sin byrå Prime kör Visit Sweden igång en kampanj där Sverige marknadsförs ”på recept”. Flera läkare stöttar kampanjen.

kampanj
2025-08-05, 08:22

Vattenfall vill skapa snackis med sjösnacks

Vattenfall sjösätter med hjälp av den brittiska skådespelaren Samuel L. Jackson och byrån Nord DDB snacks för att få till en snackis om havsbaserad vindkraft och livsmedelsproduktion.

energikampanjklimat
2025-06-26, 12:55

Kampanjar med hundkött i Almedalen

Aktivister bjuder på smakprov av ”hundkött” från Gotlands ekologiska hundfarm.

almedalen 2025kampanj
2025-06-26, 10:51

Tiktok kör svensk sommarkampanj

Tiktok kampanjar om hudcancer och solsäkra vanor.

kampanj
2025-06-25, 10:22

Almedalen får välbefinnandekarta

En karta ska guida till platser som främjar välbefinnande mitt i Almedalsbruset.

almedalen 2025kampanj
2025-06-25, 10:05

ChildX groomar politiker i Almedalen

Barnrättsorganisationen ChildX kör grooming-kampanj i Almedalen.

almedalen 2025kampanj
2025-06-13, 07:33

Visita och Företagarna matkrigar i Almedalen

Besöksnäringens branschorganisation Visita och organisationen Företagarna går till attack mot en gemensam fiende under Almedalsveckan.

almedalen 2025kampanjopinionsbildning
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-06-19, 09:39

”Krisvarning när kvinnorna tar över politiken”

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Veckans Brief 35: Brottsmisstänkt utgav sig som…
  • Magda Gad tror på gräsrotsfinansiering –…
  • Messiah Hallberg och Anders Holmberg slåss om…
  • Sex nya i SDs styrelse
  • Sara Skyttedals nya jobb

Minst läst

  • Reinfeldt: I första hand Miljöpartiet i andra S…
  • Seklets energi: Centerpartiet sågar kärnkraften
  • Ander(s) Lago låter Manpower fixa jobben
  • Kd skrotar ”verklighetens folk”
  • Centern röstar på kärnkraft – för att den inte …

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor
  • Privacy Policy

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram