Förutom KTH-forskaren Björn Hasselgren, som ska leda arbetet, består kommissionen av Miljöpartiets tidigare språkrör Maria Wetterstrand, som också leder framtidsminister Kristina Perssons (s) expertgrupp för att stärka svensk konkurrenskraft inom grön teknik, tidigare bostadsminister Stefan Attefall (kd), tidigare moderata regionrådet Pia Kinhult samt tidigare finansministern Allan Larsson (s).
 
Gruppen ska inrikta sig på framtidens järnvägar och trafikleder och ska utreda infrastrukturfinansiering, klimat och ”ansvar och roller för olika aktörer samt marknadsvärdeffekter av infrastrukturinvesteringar”.
 
– Vi kommer att arbeta med att hitta alternativa sätt att organisera och finansiera infrastruktur i vid bemärkelse. Förhoppningen är att vi kan bidra med kunskapssammanställning, visa på bra erfarenheter och sätta igång debatt, säger Björn Hasselgren.
 
Initiativtagare är MTR, NCC, Peab, Skanska, Ramböll, Veidekke och WSP. De står också för finansieringen på 1,5 miljoner kronor. Enligt Björn Hasselgren får kommissionens deltagare betalt utifrån aktiviteten i sammanträden och hearings med branschföreträdare, forskare och debattörer men arvodet beräknas till ungefär 75 000 kronor vardera.
 
– Från KTHs sida har det också funnits ett intresse att göra en långsiktig satsning på kunskapsuppbyggnad.
 
Vem ska dra nytta av kommissionens slutsatser?
– Alla som använder infrastruktursystemet gynnas av bättre och mer effektivt fungerande järnväg, vägar och kommunala gator.
 
Kommissionssekreterare är den tidigare moderata riksdagsledamoten Oskar Öholm, idag seniorkonsult på Paues Åberg. Enligt Björn Hasselgren har public affairs-byrån varit inblandad i projektet redan från start.
 
– Det har varit en lång diskussion om hur arbetet ska organiseras och Paues Åberg har varit med i de diskussionerna. Sedan kom Oskar Öholm dit vid årsskiftet, vilket vi tyckte passade alldeles utmärkt med tanke på hans erfarenhet, inte minst från civilutskottet.
 
Kommissionen ska presentera en slutrapport i mitten av september 2015. Den kommer även att överlämnas till infrastrukturminister Anna Johansson (s).
 
Vilka samtal har ni fört med Anna Johansson angående kommissionen?

– Kommissionen är helt fristående och vi arbetar på vår kant, men vi har informerat infrastrukturministern om vad vi gör.
 
Oscar Örum