Makthavare.se och Fokus går skilda vägar
För lite mer än ett år sedan släppte Fokus på ansvaret för Makthavare.se och lät pr-konsulten Jonas Morian hoppa in som både ansvarig utgivare och chefredaktör. Nu släpper Fokus taget helt och hållet och låter sajten därmed stå på egna ben med en självständig redaktion.
– Vi flyger ur boet, säger Jonas Morian.
Sajten började egentligen som Almedalsbloggen 2006 med endast två personer i redaktionen som bevakade hela politikerveckan
För lite mer än ett år sedan släppte Fokus på ansvaret för Makthavare.se och lät pr-konsulten Jonas Morian hoppa in som både ansvarig utgivare och chefredaktör. Nu släpper Fokus taget helt och hållet och låter sajten därmed stå på egna ben med en självständig redaktion.
– Vi flyger ur boet, säger Jonas Morian.
Sajten började egentligen som Almedalsbloggen 2006 med endast två personer i redaktionen som bevakade hela politikerveckan. Men i takt med att veckan blev allt populärare växte också sajten.
För tre år sedan kom idén om att slå ihop säckarna med nyhetsmagasinet Fokus, som ville fylla sin wiki Makthavare.se med innehåll.
– Samarbetet har funkat utmärkt, men nu är vi i ett läge där de vill fokusera på sin tidning, och vi vill fortsätta se hur vi kan utveckla Makthavare.se som en egen sajt, säger Jonas Morian.
Dessutom skiljer sig de båda parternas affärslogik åt.
– Fokus är ett företag, som syftar till att gå med vinst. Men vi på Makthavare jobbar ideellt, det finns inga anställda här. Det är lite olika sätt att jobba på.
Hur har samarbetet med Fokus sett ut?
– Samarbetet har framförallt varit på det formella planet. Fokus har ägt hälften av varumärket och sajten Makthavare.se. Sedan har vi haft en del samtal om redaktionella saker, vi har fått tips och coaching samt haft en del gemensamma aktiviteter i samband med Almedalsveckan.
Redaktionerna har dessutom delat på skribenter, som exempelvis Cecilia Garme och Torbjörn Nilsson.
Hur finansieras Makthavare.se?
– Vi drar in en del pengar via annonser på sidan, och det är framförallt i samband med Almedalsveckan men även en del större aktiviteter som partikongresser, Pride eller Folk och Försvar, som vi har en del annonsörer. Det är inte mycket pengar det handlar om och allt går till att betala resor och boenden för våra skribenter, när de är iväg på olika uppdrag. Det här är snarare en förlustverksamhet.
Vad har ni planerat för Almedalen i år?
– Vi kommer satsa stort i år och ha ett 20-tal personer i vår redaktion. Listan kommer att presenteras inom kort. Sedan kommer vi ordna en stor fest tillsammans med K-Street Advisors på onsdagen den 4 juli, som vi tror kommer bli veckans häftigaste fest.
Tipsa dagens opinion
Lämna ett tips till oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.
Lämna ett tips
Använd formuläret nedan för att tipsa oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.