Det var i måndags som kampanjen lanserades, i samband med alla hjärtans dag. Tanken var alltså att uppmärksamma kärlekens dag och påminna om vad politik egentligen handlar om.
– Vi jobbar med politik för att vi bryr oss om mäniskor, om de problem de möter i vardagen. Det är lätt att fastna i vad motståndarna tycker, eller att fokusera på systemfel när man jobbar med politik. Därför är det bra med en påminnelse, säger Moderaternas kommunikationschef Hedvig Andersson.
Med budskapet ”Vi älskar människor” utformade partiet flygblad, med texter hämtade ur Moderaternas nya idéprogram, och en så kallad picbadge för folk att uppdatera sina profilbilder med. Men det dröjde inte länge förrän det i bland annat Twitter och på Facebook började dyka upp dels roliga, dels hånfulla kommentarer kring kampanjen och det kanske självklara budskapet.
Hur ser ni på det?
– Det är intressant att det vi gör kan väcka så mycket uppmärksamhet, det är roligt. Folk är kanske svältfödda på politiker att hitta på saker. Men det var en hel del humor i en del kommentarer.
Hade ni förväntat er det?
– Nej, det kan jag inte säga. Vi har gjort sådana kampanjer många gånger, men som inte alls fått så här mycket uppmärksamhet.
Vad hoppades ni få ut?
– Vi hoppades kunna sprida lite energi och kärlek i vår egen organisation och inspirera våra företrädare och medlemmar att gå ut på alla hjärtans dag och prata med folk.
Fått mycket medieuppmärksamhet?
– Vi gjorde någon sökning och såg att vi hade nämnts på ett 20-tal ledarsidor. Det är framförallt där folk kommenterar, och i sociala medier.
Utvalda kategorier
Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.