Uppsalabyrån Matador Kommunikation gick vinnande ur Uppsala kommuns upphandling avseende innehållsproduktion och konceptuell kommunikation.
Uppdraget värderas till 16 miljoner kronor under en tvåårsperiod, med möjlighet till förlängning i ytterligare två år.
Anbudande byråer bestod av BBDO Nordics, Matador Kommunikation, Oh My Interactive, Södra Tornet och Thinc Collective.
Nu har Uppsala kommun dragit tillbaka tilldelningsbeslutet, enligt flera oberoende källor till Dagens Opinion.
Det ska handla om att upphandlingen bryter mot kommunens egen process, enligt en källa. Matadors offererade timpris ska vara sekretessbelagt men enligt uppgifter till Dagens Opinion låg timpriset på cirka 580-690 kronor per timme.
”I praktiken fanns det ingen chans för någon annan att vinna på de priser som Matador lämnade”, kommenterar en källa.
Enligt en annan källa, med insyn i upphandlingen, har Uppsala kommun hoppat över intervjusteget i utvärderingen, vilket utgjorde ett av fyra utvärderingskriterier.
Samtliga fem anbudande byråer ska ha fått en skriftlig ursäkt från Uppsala kommun och dessa har blivit kallade till intervjuer.
TEXTEN UPPDATERAS
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Tror du på fri företagsamhet och att privata företag är viktiga i välfärden? Vill du vara med och förbättra förutsättningarna för Sveriges tjänsteföretag? Då ska...
Attendo är ett av Nordens ledande omsorgsföretag och är noterat på Nasdaq Stockholm. I takt med att koncernen växer och utvecklas stärks nu den centrala...