– Det finns säkert de som kommer att beröras av den filmen, men jag kan bara konstatera rent krasst att filmen inte fått någon större spridning viralt. Den diskuteras ju inte överhuvudtaget, vilket betyder att den förmodligen inte är så intressant, säger Johan Ulvenlöv, digital strateg på LO.
 
Dagens Opinion berättade om filmen i fredags. Moderaterna kickade då igång sin nya valkampanj som syftar till att lyfta fram jobben och visa på ”att alla jobben behövs”. Filmen fokuserar på en thaikiosk som drivs av en invandrad kvinna och hennes familj som skapar jobb och finansierar välfärden genom skatt.
 
Men LO är inte nådig i sin kritik. Medan filmen är ”välproducerad och väl tillrättalagd” tycker Johan Ulvenlöv att ”den berättelse som Fredrik Reinfeldt lägger fram är inte trovärdig”.
 
– Arbetslösheten har ju ökat med 100 000 människor sedan han tillträdde 2006, säger han och tillägger att filmen dessutom inte sticker ut på något sätt.
 
– Det är märkligt att det är Fredrik Reinfeldt som berättar det här. Jag är mer nyfiken på familjen som driver thaikiosken. Det vore mer spännande att höra dem berätta.
 
Moderaternas kampanj har parollen ”Alla behövs”, en paroll som låter likt Socialdemokraternas gamla slogan ”Alla ska med”. Socialdemokraterna lanserade dessutom för ett par veckor sedan en egen kampanj med namnet Alla behövs.
 
– Det går i linje med deras (Moderaterna) desperata försök att triangulera sig så nära Socialdemokraterna som möjligt, säger Johan Ulvenlöv.
 
Även LO är aktuell med en egen valfilm som ska visa LOs bild av vad som skett under Allianseregeringens snart två mandatperioder vid makten.
 
– Vi kan ju tycka att det är lite trist och märkligt att LO satsar så stort på en film som ger en negativ bild av hur Sverige ser ut, men inte säger något om vad de själva vill göra för att göra Sverige bättre, var Moderaternas kommunikationschef Per Nilssons bedömning.
 
Dagens Opinion har även sökt Socialdemokraterna för en kommentar kring Moderaternas film.